کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به کاهش دما و سردی هوا در تمامی مناطق استان، گفت: کشاورزان برای جلوگیری از سرمازدگی، محصولات خود را در برابر سرما محافظت کنند.

سرمازدگی محصولات كشاورزي

به گزارش همشهریآنلاین به نقل از  مهر، ولی بهره‌مند افزود: به کشاورزان مناطق سردسیری استان توصیه می شود از گلخانه‌ها، سالن‌های پرورش قارچ و مرغداری‌ها دربرابر سرما و وزش باد محافظت کنند.

وی اضافه کرد: نیاز است کشاورزانی که کلزای آن‌ها به هشت برگی نرسیده با توجه به کاهش دما برای جلوگیری از سرمازدگی نسبت به محلول پاشی کودهای پتاسیم بالا بین ساعتهای ۱۰ تا ۱۵ اقدام کنند.

کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: کشاورزان مناطق سردسیری از هرگونه هرس باغ‌ها با توجه به سرمای هوا خودداری کرده و عملیات کودهای شیمیایی پایه و دامی در صورت مساعد بودن رطوبت خاک توصیه می شود.  

بهره‌مند بیان کرد: شرایط هوایی برای یخ آب زمستانه در هفته آینده مناسب است.  

وی همچنین به کشاورزان استان در مناطق گرمسیری توصیه کرد که از کشت کلزا در این مناطق خودداری کرده اما کشت غلات درصورت ضرورت امکانپذیر است.

بهره‌مند بیان کرد: تاچند روز آینده شاهد کاهش دما خواهیم بود به طوری که در مناطق سردسیری دما به زیر صفر خواهد رسید.

وی عنوان کرد: ظرف ۲۴ ساعت گذشته گرمترین و سردترین نقاط کهگیلویه و بویراحمد به ترتیب امامزاده جعفر ۲۰.۲ و یاسوج و سی سخت ۱ - درجه سانتی گراد بوده‌اند.

 میانگین میزان بارش باران در استان در سال زراعی ۱۳۹۸-۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۶۰ میلیمتر کاهش یافته است.

دفتر مطالعات پایه منابع آب ایران کهگیلویه و بویراحمد را در سال زراعی ۹۷ و ۹۸ از نظر میانگین بارندگی استان‌ها در رتبه دوم پربارش ترین‌ها اعلام کرد.

بارش سال زراعی گذشته (۹۷-۹۸) ۸۹۱ میلیمتر بوده است.

کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۳ هزار نفر جمعیت یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

این استان یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.

کد خبر 471660

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha