جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح جدیدی برای معافیت خدمت سربازی تهیه و تدوین کرده‌اند.

سربازی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تدوین طرحی در راستای گسترش فرهنگ اهدای عضو، خواستار معافیت یکی از فرزندان ذکور خانواده‌هایی که یکی از فرزندان آنها در اثر مرگ مغزی نسبت به اهدای عضو اقدام کرده، از خدمت سربازی شده‌اند.  این طرح به امضاء بیش از ۱۱۰ تن از نمایندگان مجلس رسیده است.

در مقدمه و دلایل توجیهی این طرح آمده است: اهدای عضو در اثر مرگ مغزی یکی از راه‌هایی است که می‌تواند جان هزاران بیمار نیازمند را نجات داده و هزینه‌های سنگین اداره این بیماران را کاهش دهد. برای افزایش و گسترش فرهنگ این کار خیر، نیاز به فرهنگ‌سازی و مشوق‌های لازم می‌باشد که یکی از آنها سازمان نظام وظیفه ناجا را مکلف کنیم تا پس از اذن مقام معظم رهبری یکی از فرزندان ذکور خانواده‌ای که یکی از فرزندان آنها در اثر مرگ مغزی اهدای عضو داشته است، از خدمت سربازی معاف نماید.

جزئیاتی از طرح به شرح زیر است:

  • عنوان طرح: معافیت یکی از فرزندان ذکور خانواده‌هایی که اهدای عضو در اثر مرگ مغزی دارند.

ماده واحده: سازمان نظام وظیفه مکلف است پس از استیذان مقام معظم رهبری یکی از فرزندان ذکور خانواده‌ای که یکی از فرزندان آنها در اثر مرگ مغزی داوطلبانه اهدای عضو داشته است، از خدمت سربازی معاف نماید.

آیین‌نامه اجرایی آن توسط هیئت وزیران طی ۳ ماه تدوین و ابلاغ می‌شود.

براساس این گزارش، این طرح در جلسه علنی روز یکشنبه ۲۵ آذر پارلمان از سوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شده که پس از تصویب کلیات آن، جزئیات این طرح نیز در کمیسیون‌های تخصصی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

کد خبر 471643

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۹
    5 0
    به کسی که مادرش فوت کرده و پدرش بالای 60 سال و پیر و تنها و بیمار هست و مراقبی نداره معافی نمیدن،عمرا این معافی عملی بشه.
    • DE ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
      3 0
      باید از دادگاه گواهی سرپرستی بگیرید و برای معافیت کفالت اقدام کنید
  • IR ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    2 0
    هرکی پول داره با رشوه به پزشک های به اصطلاح قسم خورده ی نظام خودشو معاف کنه فقط پول هرکی هم نداره دفترچه پست کنه بره خرحمالی.پزشک ها هم زن و بچه دارن نظام هم بودجه نداره که حقوق درست حسابی بهشون بده محتاجند
  • چاووش IR ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    3 2
    خوب کارخیرنیازباستخاره نیسست حتما رهبری موافقت میکنند ضمنا اسامی نمایندگانی که این طرح را تهییه نمودند اعلام نمایید تادرایندوره بیماران پیووندی بهشون رای بدهند تا دوره دیگرمجلس باطرح یک کارخیردیگر
  • امیر IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    1 1
    منظور این حرف چیه
  • فریدون امیریپارسا IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    0 2
    سلام اینگونه نگاهها وطرزفکرها نسبت به خدمت نظام وظیفه و همچنین تشویق یا نوعی اجبارمکروه افراد ومردم به اهدای عضو آنهم برای معافیت از مقدسترین خدمتی که یک انسان درطول زندگی خودمیتواند نسبت به آب وخاکش داشته باشد کاملا غلط و چندش آوراست !! ببخشید که این کلمه رابکار بردم ولی آیا وقتی به شمابگویند توی خانواده اگر یکنفرتون یه دستتون را اهدا کنید یکی ازپسراتون سربازی نمیرود اذیت کننده نیست !!؟؟ این همه ابزار تشویق برای اینکار !!؟آنوقت فکرمیکنید پدریا فرزندی که عضوش اهدا میشود آیاقبلا راضیست بجایش دیگری معاف شود!! آیا بعدها این شبهه ایجادنمیشود که آن یکی کاری کرد یا چشم زخم زد تا این یکی بمیرد تا سربازی نرود !!؟؟ آخه این دیگه چه نوع معافیتیست !!؟؟ توراخداتجدیدنظرکنید !! ما که داریم مانند جاهلیت اینبار به شکل دیگر عزیزانمان رازنده به گورمیکنیم ! حالا چه فرقی دارد چگونه این اتفاق بیفتد ! یعنی مااینقدر دررضایت برای اهدی عضواناتوان شدیم که به نوعی اشخاص را اجبار محترمانه کنیم !!!؟؟؟
  • علی IR ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    1 1
    سلام ببخشید بعد تصویب این قانون هرکی همچین اتفاقی بیفته تعلق میگیره یا اگ کسی قبل این تاریخ اهدا عضو کرده باشند هم تعلق میگیره؟؟