نخستین آمارنگاری و شمارشگری کتاب‌کاوانه، مجله‌پژوهانه و روزنامه‌شناسانه را باید در لابه‌لای کتاب‌ها و ادواری‌های سپیده‌دم چاپ‌سپاری‌های فارسی جست‌وجو کرد.

۵۰ سال مطبوعات به روایت آمار

به گزارش همشهری آنلاین، درآمد کتاب، نگاهی دارد به احصائیه‌نویسی‌های مطبوعات و کتاب از سرآغاز طبع و نشر در ایران تا سال ۱۳۹۶. این اثر  یادآور  می‌شود که عدم گردآوری روزنامه‌ها و  مجلههای ایرانی و راهیابی نشریه‌نماها به مخزن مجموعه‌ها از جمله دلیل‌های احصاناپذیری مطبوعات، و نبود تعریف‌ها معضل اساسی آماردهی حوزهٔ کتاب است.

همچنین بررسی تطبیقی سالانه نیم‌قرن (۱۳۴۷ تا ۱۳۹۶) آمار  ذیلِ دو فصلِ «مطبوعات» و «کتاب» نشان می‌دهد که نبود سامانهٔ جامع یکی از دردهای جامعهٔ ماست.

در آغاز کتاب می‌خوانیم:

می‌دانیم که تأسیس نخستین چاپخانه و نشر اولین کتاب در سال ۱۰۴۸ ق در جلفای اصفهان می‌رفت تا سرآغاز یک تحول اساسی در کشور شود اما دیری نپایید که بر اثر سعایت‌های تنگ‌نظرانه این چاپخانه پس از نشر شماری کتاب و اعلان دیوارکوب غیرفارسی متوقف شد. همچنین وقوف داریم که چاپ کتاب به زبان فارسی در ایران با انتشار فتح‌نامه و جهادیه در سال ۱۲۳۳ ق در تبریز شروع شد. اگر این تاریخ را مبدأ چاپ و نشر کتاب فارسی در ایران بدانیم کتاب چاپی فارسی ایرانی تا سال ۱۳۹۷ خورشیدی حدود ۲۰۳ سال (۱۱۰ سال در عهد قاجار، ۵۳ سال در روزگار پهلوی و تا امروز ۴۰ سال در زمانة جمهوری اسلامی) را از سر گذرانده است. آنچه مطبوعات ادواری می‌نامیم اما حدود ۲۰ سال کمتر از کتاب فارسی پیشینه دارد. چون پیش‌شمارة اوّلین نشریة ادواری فارسی ایران ۱۲۵۲ ق/ ۱۲۱۵ ش در تهران طلوع کرد. زمانی که نشریة ادواری در تهران متولد شد حدود ۱۴ سال از چاپ و نشر کتاب فارسی در شهر تهران می‌گذشت. تهران از سال ۱۲۳۹ ق – پس از اصفهان و تبریز – صاحب کتاب چاپی شد اما گویا نخستین شهر ایرانی است که به آماردهی کتاب اهتمام کرد...

کتاب ۵۰ سال مطبوعات به روایت آمار نوشته سید فرید قاسمی در ۱۲۴ صفحه در قطع رقعی و به قیمت ۲۲۰۰۰ تومان از سوی موسسه فرهنگی هنری جهان کتاب در آذر ۱۳۹۸ منتشر و روانه بازار کتاب شد.

کد خبر 471641

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha