مدیرکل میراث فرهنگی البرز با اشاره به ظرفیت ارزشمند خانه دکتر مصدق و محل سکونتش در سال‌های حصر برای شهرستان نظرآباد گفت: نظرآباد می‌تواند به قطب گردشگری استان البرز تبدیل شود.

خانه مصدق

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام فخرالدین صابری با اشاره به این‌که به دنبال راه‌اندازی سه موزه در شهرستان نظرآباد، استان البرز هستیم، اظهار کرد: سایت موزه ازبکی، موزه مردم‌شناسی مهدی‌آباد و خانه موزه دکتر مصدق سه موزه‌ای هستند که در این شهرستان راه‌اندازی می‌شود.

وی با اشاره به این‌که نظرآباد می‌تواند به‌عنوان قطب گردشگری البرز شناخته شود، ادامه داد: باید از ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان برای درآمدزایی و بهبود وضعیت اقتصادی ساکنین این شهرستان استفاده کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی البرز گفت: با راه‌اندازی این موزه‌ها شاهد ایجاد اشتغال پایدار در این شهرستان خواهیم بود. در شرایط فعلی ایجاد اشتغال پایدار اولویت برنامه‌های مسئولین دستگاه‌های مختلف است و میراث فرهنگی نیز با این اقدام در مسیر ایجاد درآمد پایدار برای متقاضیان کار گام برمی‌دارد.

این مسئول افزود: روستاهای هدف گردشگری نظرآباد و دیگر جاذبه‌های این شهرستان مثل محوطه باستانی ازبکی، تالاب صالحیه، کوه‌های رنگی نجم‌آباد یا خانه دکتر مصدق ظرفیت‌هایی ارزشمند برای این شهرستان محسوب می‌شوند که باید پتانسیل آن‌ها با اجرای طرح‌های مؤثر را به فعلیت برسانیم.

گفتی است از سال‌های گذشته بحث‌هایی در خصوص موزه شدن خانه مصدق مطرح‌شده است.

خانه دکتر مصدق در روستای احمدآباد نظرآباد البرز قرار دارد، خانه‌ای که قدمتش به دوره قاجاریه بازمی‌گردد.

این خانه که در املاک مادری دکتر مصدق در جنوب روستای احمدآباد قرار دارد از دو بخش مسکونی و حیاطی بزرگ در وسط تشکیل‌شده است.

در طبقه اول این خانه آجری و ساده چهار اتاق و پنج قسمت دیگر شامل ایوان، فضای تقسیم‌کننده، سرویس بهداشتی، کفش‌کن و انبار وجود دارد.

مصالح آجری، تزئینات محدود و مختصر، ایوان‌ها و ستون‌های چهارگوش، اتاق‌های ساده، درها و پنجره‌های چوبی و بام شیروانی از خصوصیات این خانه است.

دکتر مصدق سال‌های پایانی عمر خود را به دستور شاه و در حصر در این خانه سپری کرد.

خانه دکتر مصدق در سال ۱۳۷۹ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۲۹۴۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کد خبر 471499

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha