رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان گفت: ۱۰ میلیارد ریال از بودجه پژوهشی استان در سال‌جاری به اجرای سه طرح تحقیقاتی با موضوع پسماندهای ویژه و شهری و کاهش آلودگی هوا تخصیص یافت.

پژوهش

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، نعمت‌الله اکبری پنج شنبه بیست و هشتم آذر افزود: تجمیع بودجه پژوهشی دستگاه‌های اجرایی استان در سال جاری ۱۶ میلیارد ریال است که ۱۰ میلیارد آن برای اجرای سه طرح تحقیقاتی با مسئولیت اداره کل حفاظت محیط‌ ‌زیست استان تعریف شد.

وی ادامه داد: برای استفاده از باقی‌مانده بودجه پژوهشی استان مترصد هستیم تا سایر دستگاه‌های اجرایی، آن را برای طرح‌های پژوهشی مورد نیاز خود هزینه کنند یا به‌صورت تجمیع شده برای منطقه ویژه علم و فناوری اصفهان اختصاص یابد.

منطقه ویژه علم و فناوری مجموعه‌ای از امکانات علمی، صنعتی، تولیدی، آزمایشگاهی، تحقیقاتی و زیرساخت‌هاست که با تکیه بر خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها در یک گستره جغرافیایی سبب ارتقای نوآوری، ایجاد خوشه‌های صنعتی با فناوری نو و توسعه تولید، ثروت، رفاه ملی و ایجاد جامعه دانایی محور می‌شود. ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری اصفهان از سال ۸۲ مطرح و مصوبه آن سال ۹۳ توسط شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری(عتف) صادر شد.

اکبری با بیان اینکه یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی هر استان به غیر از فصل یک و ۶ بودجه، باید در اختیار پژوهش قرار گیرد، اظهار داشت: این یک تکلیف برای دستگاه‌های اجرایی است هرچند در برخی اداره‌ها مانند آموزش و پرورش این بودجه به‌صورت متمرکز هزینه می‌شود.

بر اساس تبصره ۹ قانون بودجه، یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای استان به استثنای فصل‌های یک و ۶ برای امور پژوهشی و توسعه فناوری اختصاص می‌یابد. فصل یک، شامل جبران خدمت کارکنان و فصل ۶ شامل رفاه اجتماعی است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان، رقم بودجه پژوهشی استان در سال گذشته را ۱۳ میلیارد ریال اعلام و خاطرنشان کرد: در سال ۹۶ هر دستگاه اجرایی، یک درصد بودجه پژوهشی را برای طرح‌های خود هزینه می‌کرد اما از سال ۹۷ اصفهان پیشنهاد داد که این بودجه به‌صورت تجمیعی و با مجوز شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، هزینه شود.

به گفته وی، سه طرح پژوهشی پسماندهای ویژه و شهری و آلودگی هوا در سال گذشته تعریف شد اما امسال از محل تجمیع بودجه پژوهشی استان، اعتبار لازم برای اجرای آنها اختصاص یافت.

 ۲۵ ‬ آذر از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور به‌منظور گسترش فرهنگ پژوهش در جامعه به "روز پژوهش" و هفته آخر آذر نیز به نام "هفته پژوهش و فناوری" نامگذاری شده است.

ارج نهادن به مقام پژوهشگران و تجلیل از پژوهشگران برتر، شناسایی و طرح مشکلات و چالش‌های پیش‌رو و ارتقای سطح پژوهش و فناوری در کشور از جمله اهداف این اقدام بود.  

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شعار امسال هفته پژوهش را "پژوهش اثربخش، فناوری ارزش‌آفرین و رونق تولید" تعیین کرده است.

کد خبر 471428

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha