تلاش برای کاهش آلودگی هوا علاوه بر تضمین سلامتی مردم می‌تواند به کاهش افسردگی و میل به خودکشی هم منجر شود.

هواي آلوده شهر اسكوپيه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، دانشمندان با مطالعه آمار و ارقام مربوط به آلودگی هوا در گوشه و کنار دنیا به این نتیجه رسیدند که هر چه آلودگی هوا بیشتر باشد، تعداد افراد افسرده یا دارای میل به خودکشی بیشتر می‌شود. هر چند بدون تردید می‌توان گفت آلودگی هوا یکی از دلایل ابتلا به افسردگی است اما درباره اینکه فقط آلوده بودن هوا منشاء افسردگی باشد هنوز تردید وجود دارد.

ایزوبل بریت‌ویت از دانشگاه کاج لندن در تحلیل یافته‌های این پژوهش می‌گوید: «ما دریافتیم که آلودگی هوا می‌تواند آسیب اساسی به سلامت مغز و ذهن ما برساند و این یافته بار دیگر بر ضرورت پاک بودن هوایی که تنفس می‌کنیم تاکید می‌کند.» بر اساس آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی، بیش از ۲۶۴ میلیون نفر در دنیا از افسردگی رنج می‌برند و پاک شدن هوا می‌تواند در کاهش افسردگی دست‌کم ۱۵ درصد (حدود ۴۰ میلیون نفر) از این آمار موثر باشد.

این پژوهش در فصلنامه چشم‌اندازهای سلامت محیط منتشر و بر اساس آمار و ارقام مربوط به اطلاعات ۱۶ کشور تا سال ۲۰۱۷ تنظیم شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد میان هوای آلوده با افسردگی و خودکشی یک رابطه قوی آماری وجود دارد و در عین حال یافته‌های یک پژوهش تازه‌تر را هم تایید می‌کند؛ ارتباط میان آلودگی هوا با افزایش شدید میزان مرگ و میر در افراد دارای اختلال ذهنی و چهار برابر شدن خطر ابتلا به افسردگی در نوجوانان.

از دیگر پژوهش‌هایی که درباره پیامدهای هوای آلوده انجام و یافته‌های آن منتشر شده، می‌توان به این مورد اشاره کرد. آلودگی هوا تاثیر منفی بسیار عمیق در کاهش هوش می‌گذارد و با زوال عقل ارتباط مستقیم دارد. پژوهشی فراگیر و جهانی که سال ۲۰۱۹ انجام شده ثابت می‌کند هوای آلوده تمام اندام‌ها را به تدریج از بین می‌برد و طبعا روی تمام سلول‌های بدن تاثیر منفی می‌گذارد.

به گفته دانشمندان و بر اساس آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی، حدود ۹۰ درصد مردم در هوایی نفس می‌کشند که آلودگی در آن بالاتر از میزان مورد تاییدشده WHO است و از این رو، می‌توان نتیجه گرفت افسردگی و خودکشی ناشی از هوای آلوده در کمین میلیاردها نفر از مردم کره زمین است.

تصویر مربوط به این خبر، هوای آلوده شهر اسکوپیه در مقدونیه شمالی را نشان می‌دهد. اسکوپیه آلوده‌ترین پایتخت در قاره اروپاست.

کد خبر 471420

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha