رئیس شبکه دامپزشکی بوکان گفت: با اجرای طرح مایه‌کوبی دام‌ها علیه تب‌برفکی در این شهرستان ۱۶ هزار و ۱۶۹ راس دام سنگین شامل گاو و گوساله زیرپوشش قرار گرفتند.

دام

به گزارش همشهری آنلاین، اسماعیل محمدیانی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: مرحله دوم واکسیناسیون تب برفکی در جمعیت دام سنگین این شهرستان که همزمان با سایر نقاط استان  از اول آبان ماه آغاز شده بود در چند روز گذشته به اتمام رسید.

وی ادامه داد: این طرح توسط پنج اکیپ واکسیناسیون بخش خصوصی و یک اکیپ نظارتی بخش دولتی در ۱۶۹ واحد صنعتی و سنتی شهرستان به صورت بهادار و با دریافت هزینه مایه‌کوبی برای هر راس دام ۶۳ هزار ریال اجرا شد.

محمدیانی با بیان اینکه این مبلغ توسط دامداران پرداخت شده است، افزود: تب برفکی به علت ایجاد سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی دام‌های مبتلا و همچنین به علت ابتلای انسان به بیماری تب مالت، همواره از ۲ بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی با تقدیر از همکاری کلیه دامداران در همکاری با اکیپ‌های واکسیناسیون به منظور اجرای بهینه این طرح و ایجاد ایمنی مناسب در جمعیت دام سنگین شهرستان افزود: نقش دامداران با رعایت اصول قرنطینه و امنیت زیستی در خرید دام جدید و یا مراجعه به میادین دام در پیشگیری از این بیماری بسیار با اهمیت و با ارزش است از اینرو از همه دامداران درخواست می‌شود بدون اخذ مجوز حمل بهداشتی قرنطینه‌ای و رعایت اصول امنیت زیستی از جابجایی دام خودداری کنند.

رییس شبکه دامپزشکی بوکان از دامداران همچنین خواست از ورود افراد متفرقه نیز به محوطه دامداری خود جلوگیری کنند.

بیماری تب برفکی یک بیماری مخصوص دام بوده که احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است؛ ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم بیماری تب برفکی است.

کاهش شیر در دام ها، کاهش تولید فرآورده های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام های جوان از جمله خسارت های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.

واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام ها دارد و تب برفکی یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام‌ها به وسیله مایه‌کوبی جلوگیری کرد.

مرحله نخست واکسیناسیون تب برفکی در جمعیت دام سنگین این شهرستان در خرداد ماه و با واکسیناسیون هشت هزار و ۳۳۰ راس دام اجرا شد.

هم‌اکنون ۱۸۰ هزار راس دام سبک، ۳۵ هزار راس دام سنگین و یک واحد صنعتی ۱۰۰ راسی فعال در این شهرستان وجود دارد.

کد خبر 471412

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha