مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰
۰ نفر

جشنواره شب یلدا برای احیای آئین‌های سنتی، با اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری و با استقبال شهروندان و گردشگران در آستارا برگزار شد.

یلدا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، رئیس اداره ورزش و جوانان آستارا چهارشنبه بیست و هفتم آذر در این آئین در سالن آمفی‌تئاتر اداره ارشاد این شهرستان گفت: این برنامه توسط سازمان مردم نهاد پویندگان آرمان شهر با همکاری فرمانداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آستارا بخشی از آداب و رسوم مردم این شهرستان را با اجرای نمایش، برپایی نمایشگاه و حافظ خوانی به نمایش می‌گذارد.

وحید خاصی‌پور اظهار کرد: ایران اسلامی دارای سنت‌های ریشه‌دار نظیر شب یلداست و باید آئین‌های فراموش‌شده احیا شود و بسیاری از این رسم‌ها بهانه‌ای برای کنارهم بودن اعضای خانواده‌هاست.

اکبر اکسیر، شاعر آستارایی و صاحب سبک شعر فرانو نیز در این آئین گفت: با ورود شبکه‌های مجازی به کانون خانواده‌ها، اندکی از گرمای محبت خانواده‌ها کاسته شده اما شب یلدا احیاگر آداب فراموش شده است.  

وی افزود: در گذشته، میوه‌های شب یلدا را محصولات جالیزی آخر فصل تابستان تشکیلمی داد و از ستون‌های چوبی خانه‌ها آویزان یا در پشت‌بام خانه‌ها نگهداری می‌شد.  

اکسیر گفت: تفأل بر دیوان حافظ، حال و هوای خاصی برای خانواده‌ها داشت و شاهنامه‌خوانی و قصه‌گویی برای کوچکترها، از آئین‌های یلدا بود و خاطرات شیرینی برای مردم به ارمغان می‌آورد.  

شعرخوانی، تفال بر دیوان حافظ، اجرای موسیقی، نمایشگاه ترشی‌های محلی و میان پرده کمدی از بخش‌های دیگر جشن شب یلدا در آستارا بود.  

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد.

کد خبر 471319

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha