مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰
۰ نفر

پس از هشت سال توقف، کشتی تحقیقاتی گیلان وابسته به موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، بار دیگر آغاز به فعالیت کرد.

کشتی تحقیقاتی گیلان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، رییس موسسه علوم تحقیقات شیلاتی کشور  گفت: دریای خزر از مهمترین منابع آبی دنیا محسوب می‌شود که در سالیان گذشته ذخایر و آبزیان آن دچار چالش‌های بسیار زیادی شده است.

محمود بهمنی اظهار کرد: یکی از مهمترین وظایف شیلات، تحقیقات دریایی برای حفاظت هرچه بهتر و استفاده بهینه از منابع و ذخایر آبی، به ویژه خزر است.

وی با بیان اینکه شناسایی ذخایر در اعماق ۲۰۰ متر یکی از مهمترین موضوعات در دستور کار شیلات ایران است، تاکید کرد: کشتی گیلان قابلیت انجام تحقیقات تا عمق یک‌هزار متر را دارد و امیدواریم با راه‌اندازی مجدد این کشتی شاهد حصول نتایج و دستاوردهای مهمی برای شیلات کشور باشیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار گیلان نیز در این آیین بیان کرد: خوشحالیم که در سال رونق تولید کشتی تحقیقاتی گیلان بعد از ۸ سال دوباره به دریا برمی گردد.

کیمیا تنهایی افزود: این کشتی قابلیت های بسیاری در خصوص تحقیقات دریایی و شیلاتی خصوصا در خزر دارد.

وی با اشاره به ضرورت و اهمیت تحقیقات در همه حوزه‌ها به ویژه شیلات تاکید کرد: راه‌اندازی مجدد یک کشتی ۵۰ ساله با این تکنولوژی روز و کاربری بسیار مهم در دریاها کار بزرگی بود که باید از همه دست اندرکاران آن تشکر کرد.

تنهایی بیان کرد: راه‌اندازی کشتی تحقیقاتی شیلات به دست توانمند متخصصان ایرانی حکایت از توانایی نیروی انسانی ماهر ایران اسلامی دارد.

وی با بیان اینکه تحقیقات، پایه و اساس توسعه است، تاکید کرد: انجام تحقیقات همواره هزینه بردار بوده و باید همه مسئولان مرتبط استان در این راستا حمایت‌های لازم مالی را از این دست پروژه‌ها داشته باشند و از سوی استانداری نیز در این زمینه پیگیری‌های لازم به عمل خواهد آمد.

تخصیص بودجه ملی برای تحقیقات و حفظ ذخایر دریا 

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: صید بی‌رویه و غیرمجاز از خزر، ورود آب‌های آلوده به دریا موجبات بروز آسیب‌های مختلفی به دریای خزر را پدید آورده است.

جبار کوچکی نژاد افزود: در صورت تخصیص بودجه مناسب ملی برای انجام تحقیقات در راستای حفظ ذخایر دریا، پژوهش و تحقیقات به‌ویژه در حوزه دریا بهبود می‌یابد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان  کرد: بسیاری از ذخایر و انواع آبزیان از جمله ماهی کیلکا دچار آسیب‌های جبران‌ناپذیری شده و موسسه تحقیقات شیلات باید علاوه بر شناسایی و بررسی دلایل این امر، از آسیب‌ به دریا جلوگیری کند.

کوچکی نژاد با اشاره به ضرورت عدم حذف ردیف بودجه مربوط به حوزه تحقیقات و حفظ ذخایر دریا همچنین گفت: در صورت تخصیص بودجه مناسب برای تحقیقات در آینده نزدیک شاهد رشد و توسعه همه جانبه پژوهش و تحقیقات در دریاها خواهیم بود.

پس از هشت سال کشتی تحقیقات شیلات شمال کشور با عنوان کشتی گیلان مجددا راه‌اندازی و به چرخه تحقیقاتی شیلات برگشت.

این کشتی ساخت ۱۹۷۱ به طول ۵۴ متر و آبخور حدود چهار متر با قدرت موتور یکهزار اسب بخار مجهز به سیستم ناوبری و مخابراتی روز، وینچ های نمونه‌برداری تا اعماق یکهزار متر، تورترال پلاژیک و کف است.

انجام پروژه هیدروبیولوژی دریای خزر، همکاری در نقشه‌برداری از حوزه جنوبی دریای خزر و همکاری با وزارت نفت در اکتشافات نفتی دریای خزر، همکاری با محیط‌ ‌زیست سازمان ملل و محیط‌ ‌زیست دریایی در نمونه‌برداری‌ها از آب و بستر دریا و همکاری با انستیتو ماهیان خاویاری از جمله عملیات‌ها فعالیت‌های اجرایی کشتی گیلان بود که در کارنامه فعالیت‌های این کشتی موجود است.

بندرانزلی در ۴۰کیلومتری غرب مرکز گیلان واقع است.

کد خبر 471314

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha