چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰
۰ نفر

گروه صنعتی خوتکای آمل که از سال ۹۰ به دلیل بدعهدی یکی از بانک‌های عامل برای تامین نقدینگی فعالیتش را متوقف کرده بود، با پیگیری مدیران استانی و تصویب تامین نقدینگی در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مازندران برای بازگشت به مدار تولید خیز برداشته است.

گروه صنعتی خوتکا

فعالیت این گروه صنعتی در حالی حدود ۸ سال پیش به خاطر ناتوانی در تامین ۲ هزار میلیارد ریال نقدینگی و سرمایه در گردش متوقف شد که طبق ارزش‌گذاری جدید، تنها ماشین‌آلات باقی‌مانده در آن حدود ۷۰ میلیون یورو ارزش دارد.

خوتکا که در حوزه صنایع غذایی بیسکویت، شکلات، ویفر و محصولاتی از این دست فعالیت داشت، پس از خارج شدن از مدار تولید بخشی از اموالش را بابت پرداخت بدهی به بخش دولتی و خصوصی از دست داد که شامل بخشی از زنجیره تولید از جمله کماج، صبا کارتن و شکرشکن بود.

بازگرداندن این گروه صنعتی به چرخه تولید با پیگیری مدیریت ارشد استان مازندران و کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استانی و ملی در دستور کار قرار گرفت و معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مازندران گفته است: این مجموعه با موافقت بانک‌های طلبکار برای تامین مالی ۲ هزار میلیارد ریالی سرمایه در گردش تا پایان سال جاری فعالیتش را آغاز می‌کند.

جانشین استاندار مازندران در کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان، چهارشنبه بیست و هفتم آذر افزود: این واحد صنعتی به دلیل نیاز مالی ۲ هزار میلیارد ریالی برای سرمایه در گردش و نقدینگی ناشی از بدهی انباشته از سال ۹۰ تاکنون فعالیت تولیدیش متوقف شد و پس از آن نیز به دلیل مصادره بخشی از اموال خارج از طرح این گروه صنعتی از سوی طلبکاران، این مجموعه بناچار برخی شرکت های زیرمجموعه خود شامل کماج، صبا کارتن و شکرشکن را با اعلام ورشکستگی از مدار تولید خارج کرد.

حسن خیریانپور اضافه کرد: در حالی این واحد تولیدی حدود هشت سال به دلیل نیاز مالی ۲ هزار میلیارد ریالی فعالیتش متوقف شد که ارزش ماشین‌آلات این واحد در ارزش‌گذاری جدید حدود ۷۰ میلیون یورو تعیین شده است.

وی بیان کرد: علاوه بر آن حدود ۳۸ هزار متر مربع زمین و ۴۷ هزار متر مربع نیز بنای این گروه صنعتی در حال خاک خوردن است و بیش از یک هزار و ۷۰۰ کارگرش نیز بیکار شدند.

خیریانپور گفت: با اجرای طرح احیاء واحدهای صنعتی مشکل‌دار و بحرانی در مازندران گروه صنعتی خوتکا نیز در کنار سایر واحدهای صنعتی بزرگ از جمله نساجی، چوب و کاغذ و نکاء چوب در دستور کار قرار گرفت که پیگیری لازم برای رفع مشکل این گروه صنعتی از طریق ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان مازندران انجام شد.

معاون استاندار مازندران اظهار کرد: رفع مشکل این گروه صنعتی به دلیل نیاز مالیش به ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور با حضور وزیر صمت نیز کشانده شد و در آن نشست پیشنهاد استان این بود که بانک‌هایی که از این واحد صنعتی طلب دارند نیاز مالی ۲ هزار میلیارد ریالی آن را تامین و از محل فروش محصولات این واحد نیز مطالبات خود را دریافت کنند و تا دریافت کامل مطالباتشان مدیریت این واحد را بانک‌ها به نوعی عهده‌دار شوند.

خیریانپور افزود: این طرح مورد موافقت قرار گرفت و طبق وعده ای که مالک این گروه صنعتی داده با تامین مالی این واحد نیز تا پایان سال جاری به مدار تولید بر می‌گردد.

پیش از این نیز واحد صنعتی فذا آمل با یک هزار و ۶۰۰ کارگر به مدار تولید برگشت که به ۶۰۰ کارگر برگشت کار داده شد و پیش‌بینی می‌شود بقیه کارگران این واحد نیز بزودی برگشت به کار داشته باشند.

گروه صنعتی خوتکا در سال ۱۳۷۴ با تولید سالیانه ۶۴ هزار تن و سرمایه‌گذاری بیش از ۵۰ میلیون یورو در فضایی با مساحت ۴۷ هزار و ۱۳۰ متر مربع تأسیس شد و در سال‌های ۸۵ تا ۸۹ به عنوان صادر کننده نمونه در کشور نیز معرفی و جایزه صادراتی دریافت کرد.

در مجموع در سال جاری حدود ۹۰ واحد صنعتی مشکل‌دار و در تملیک بانک‌ها در مازندران پس از چند سال تعطیلی فعالیت تولیدی خود را از سر گرفتند.

مازندران سه هزار واحد صنعتی با ۸۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری دارد که ۶۰ هزار کارگر در این واحدها اشتغال به کار دارند.

کد خبر 471307

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha