بچه‌مدرسه‌ای‌های امریکایی حوالی سال ۱۹۸۵ در بازی‌های دسته‌جمعیشان می‌خواندند: خانواده دِی شاید سالیان دراز زندگی می‌کردند، اما مغز بن دِی یک‌دفعه اتصالی کرد، پسر، قدرت سیاه شیطان را احضار کرد و خانواده‌اش را ظرف یک ساعتِ پر از کثافت کشت...

گیلیان فلین

همشهری آنلاین-روناک حسینی: رمان «جاهای تاریک» نوشته گیلیان فلین، نویسنده امریکایی، اثری است در ژانر جنایی-معمایی سیاه. جاهای تاریک، ماجرای تنها بازمانده خانواده دِی از یک شب خونین است؛ دختری که در ۵ سالگی، شهادت داد که برادر نواجوانش بِن، خواهرها و مادرش را سلاخی کرد و او که مخفی شده بود، توانست از آن جنایت جان به در ببرد. 

لیبی، دختری ۳۱ ساله، راوی داستان است. دختری که افسرده است، دوست ندارد کار کند و تمام پول‌هایی که در طول سالیان از جیب مردم به حساب بانکیش روان بوده، در حال ته کشیدن است. وکیلش می‌گوید باید بیشتر صرفه‌جویی کند و شغلی برای خودش دست و پا کند، چون از گنجینه‌اش دیگر چیز دندان‌گیری باقی نمانده است. ماجراهای جنایی دیگر و دختران گمشده، اذهان عمومی را به خودشان جلب کرده‌اند و «مردم» لیبی دِی را از یاد برده‌اند. دیگر کسی برایش نامه هم‌دردی نمی‌فرستد و از کمک‌های نقدی خبری نیست. لیبی، تنها است و باید برای خودش کاری کند. 

ماجرای تازه‌ای در زندگی کسالت‌بار و غم‌انگیز او آغاز می‌شود. ماجرایی که او را به سمت روشن شدن حقیقت می‌برد. او به ناچار، لیبی ۵ ساله را به خاطر می‌آورد که در مزرعه‌ای تقریبا ورشکسته، با مادر، برادر و دو خواهرش زندگی می‌کرد. او پدرش را به یاد می‌آورد که مردی بی‌قید بود، خانواده‌اش را رها کرده بود و تنها هر از گاهی برای تلکه کردن خانواده‌اش و گرفتن ته مانده پس‌اندازشان به آن‌ها سر می‌زد. لیبی بعد از سال‌ها، وارد ماجرایی می‌شود که ناچار است علی‌رغم میل باطنیش، گذشته‌اش را کندوکاو کند. آیا برادر نواجوانش که قاطی بچه‌دبیرستانی‌های بنگی خودش را جا کرده بود، آن شب سوم ژانویه ۱۹۸۵ خانواده‌اش را کشت؟ آیا تمام این سال‌ها را بن به حق در سلول‌ خاکستری زندان گذرانده است؟ لیبی، ۲۵ سال بعد، هنوز هم روی حرفش پافشاری می‌کند، اما گروهی از کارآگاهان غیرحرفه‌ای که معتقدند برادرش بی‌گناه است، او را گرفتار شک می‌کنند.   

روای داستان در هر فصل تغییر می‌کند. یک فصل، لیبی دِیِ امروز و جستجوکننده حقیقت راوی است، فصل دیگر، ماجرای خانواده در دو روز منتهی به واقعه از قول سوم شخص روایت می‌شود. رفت و برگشت به گذشته و حال، معما را ذره ذره حل می‌کند و تعلیق داستان، خواننده را به خواندن یک‌نفس ۵۳۶ صفحه وا می‌دارد. 

داستان واکاوی یک جنایت قدیمی، ممکن است بیش از آنچه انتظار دارید، شما را درگیر احساسات کند؛ چیزی که احتمالا از خواندن یک رمان همه‌خوان توقع دارید. داستان‌های ژانر، به نسبت داستان‌های ادبی دایره مخاطب وسیع‌تری دارند و البته که ادبیات جنایی هم یکی از محبوب‌ترین‌ها در بازار ادبیات جهان است. روایت روان، تعلیق در داستان‌گویی و یک قصه جذاب، چیزی است که می‌توان در این دست رمان‌ها سراغش را گرفت. 

اقتباسی سینمایی هم از رمان جاهای تاریک، توسط ژیل پاکه برنر در سال ۲۰۱۵ انجام شد. در فیلم جاهای تاریک، شارلیز ترون نقش لیبی دی را بازی می‌کند که البته برای کسی که اول رمان را خوانده، به دلیل تفاوت‌های ظاهری قهرمان داستان و بازیگر فیلم، ممکن است قابل قبول نباشد. گیلیان فلین، نویسنده رمان‌های مشهور دیگری چون چیزهای تیز و دختر گمشده است که از روی آن‌ها یک سریال و یک فیلم هم ساخته شده است. مینی‌سریال چیزهای تیز، محصول شبکه HBO در سال ۲۰۱۸ است و دختر گمشده، فیلمی به کارگردانی دیوید فینچر است که سال ۲۰۱۴ ساخته و فینچر به خاطر آن نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب بهترین کارگردانی شد. 

رمان جاهای تاریک، با ترجمه مهدی فیاضی‌کیا، توسط انتشارات چترنگ منتشر شده است. 

کد خبر 471299

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha