مرکز تحقیقات بیماری‌های مشترک انسان و دام در دانشگاه علوم پزشکی ایلام در آئینی با حضور مسئولان ذیربط افتتاح شد.

افتتاح مرکز بیماری مشترک انسان و دام در ایلام

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام چهارشنبه بیست و هفتم آذر در حاشیه افتتاح این مرکز  گفت: این مرکز دارای آزمایشگاه تحقیقاتی است و پیش‌بینی می‌شود با اقدامات لازم در زمینه شناسایی و پیشگیری از شیوع بیماری‌های مشترک انسان و دام پیشگیری شود.

محمد کریمیان با تاکید بر اینکه این تحقیقات و نتایج آنها می‌تواند کمک شایانی به امنیت و سلامت جامعه کند، افزود: اجرای طرح‌های تحقیقاتی، آموزش، راه‌های پیشگیری و درمان بیماری‌های مشترک انسان و دام، همکاری با مراکز علمی و تحقیقاتی و جلب همکاری مراکز مختلف در حوزه سلامت انسان و دام از مهم‌ترین اقدامات این مرکز است.

وی با تاکید بر اهمیت شناسایی و درمان مبتلایان به بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان، یادآور شد: می‌توان به این طریق از شیوع بیشتر بیماری‌ها جلوگیری کرد.

بیماری مشترک بین انسان و دام یکی از مهمترین مشکلات بهداشتی است که سال‌هاست منابع انسانی و مالی کشور را تهدید و به صورت مشکلی جدی در استان‌های مختلف در قالب بیماری‌های نوپدید و بازپدید ظاهر شده است.

اگرچه بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان از ابتدای زندگی بشر وجود داشته است اما در سال‌های اخیر اهمیت بیشتری یافته و امروزه نه تنها از لحاظ بهداشت و سلامت بلکه از نظر اقتصادی و سیاست بین‌الملل نیز جایگاه خاصی پیدا کرده است؛ از این رو شناسایی و درمان مبتلایان به این بیماری‌ها به منظور کاهش هزینه‌های درمانی و پیشگیری از شیوع بیشتر نقش بسزایی دارد.

بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت (WHO)، هرگونه بیماریی یا عفونتی که به طور طبیعی بین حیوانات مهره‌دار و انسان انتقال می‌یابد؛ به عنوان بیماری قابل انتقال بین انسان و حیوان (زئونوزها) شناخته می‌شود.

حدود یک هزار و ۷۰۹ بیماری شناخته شده در جهان وجود دارد که از این تعداد ۸۳۲ بیماری یعنی ۴۹ درصد آن بین انسان و دام مشترک است.

حیوان گزیدگی هاری، تب مالت، بروسلوز، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، سالک و کالاآزار از جمله بیماری‌های مشترک انسان و دام هستند.

کد خبر 471274

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha