چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۷
۰ نفر

مدیرکل بهزیستی لرستان گفت: این استان به لحاظ شیوع معلولیت رتبه دهم کشور را دارد.

معلوليت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، فاطمه زهرا توکلی با بیان این مطلب گفت: این استان به لحاظ شیوع معلولیت رتبه دهم کشور را دارد و هم اکنون ۲۰ هزار معلول با عارضه شدید و خیلی شدید تحت پوشش این سازمان هستند.

فاطمه زهرا توکلی در دیدار با رییس دیوان محاسبات لرستان افزود: سازمان بهزیستی تنوع مختلفی در بین گروه‌های اقشار آسیب پذیر به عنوان مخاطبین خود دارد و به چهار گروه معلولین، کودکان، زنان سرپرست خانوار و سالمندان خدمت می‌دهد.

او  ادامه داد: اطلاعات ۵۰ هزار نفر معلول در سامانه استان ثبت شده که حدود نیمی از این افراد دارای ضایعه نخاعی و جسمی حرکتی هستند به نحوی که ۲۱ هزار و ۳۶۴ بیمار با ضایعه جسمی و حرکتی بیشترین تعداد جامعه معلولان استان را تشکیل داده اند که خدمات مستمر و غیرمستمر بهزیستی را دریافت می کنند.

مدیرکل بهزیستی لرستان با بیان این‌که تشخیص معلولیت به عهده سازمان بهزیستی است تصریح کرد: ضایعات بینایی، ذهنی، روانی، شنوایی و صوت و گفتار، عارضه سایر معلولان استان است و این سازمان به ۲ هزار معلول در مراکز روزانه و شبانه ارائه خدمت می کند.

توکلی ژنتیک و نواقص مادرزادی را اصلی ترین دلیل فراوانی معلولان جسمی حرکتی استان برشمرد و اظهار داشت:‌ حوادثی از جمله تصادف های رانندگی دومین علت معلولیت ها در لرستان است. همچنین با توجه به اهمیت غربالگری های ژنتیکی، سال گذشته قراردادهایی با برخی آزمایشگاههای استان منعقد و کمک هزینه هایی برای این مهم لحاظ شده، تا با انجام آزمایش های خاص ژنتیک، از تولد نوزادان با عوارض جسمی و حرکتی تا حدودی پیشگیری شود.

مدیرکل بهزیستی لرستان گفت: همچنین برگزاری دوره های آموزشی برای دانش آموزان و دانشجویان در دستور کار قرار گرفته تا با شناخت عوامل موثر در بروز معلولیت های مادرزادی، نسبت به ازدواج های فامیلی دقت بیشتری داشته باشند و آزمایش های لازم را انجام دهند.

کد خبر 471254

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha