کسانی که در یک بازه زمانی ۹ ساله به آنفلوانزا مبتلا شده باشند، احتمال ابتلایشان به سرماخوردگی معمولی در همان دوران ۷۰ درصد کاهش می‌یابد.

سرماخوردگی و آنفلوانزا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایندیپندنت، یافته‌های یک پژوهش تازه درباره ارتباط میان ویروس‌های فلو و سرماخوردگی که در دانشگاه گلاسگو انجام و در فصلنامه پیشرفت‌های آکادمی ملی علوم منتشر شده نشان می‌دهد اگر کسی آنفلوانزا بگیرد، به احتمال زیاد دیگر سرما نمی‌خورد.

در واقع ویروس‌های فلو و سرماخوردگی معمولی به گونه‌ای هستند که با هم کنار نمی‌آیند و حضور یکی احتمال حضور دیگری را کمرنگ‌تر می‌کند. فصل شبوع آنفلوانزا معمولا از اواخر پاییز آغاز می‌شود و تا اوایل بهار ادامه دارد و در این دوره ویروس سرماخوردگی کمتر مجال بروز و ظهور می‌یابد. این پژوهش از ثبت و بررسی اطلاعات ۱۲۶۴۵ بیمار در اسکاتلند بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ انجام شده است.

پژوهشگران در مطالعه‌های خود ارتباط دوسویه میان ۱۱ ویروس مختلف را بررسی کردند و دیدند بیشترین همبستگی میان دو ویروس آنفلوانزا نوع A و راینوویروس یا همان سرماخوردگی معمولی وجود دارد. دکتر سما نیکبخش، پژوهشگر ارشد دانشگاه گلاسگو می‌گوید: «همان‌گونه که شیرها و کفتارهای خالدار برای به دست آوردن غذا در دشت‌های ماسای مارا رقابت می‌کنند، ما معتقدیم ویروس‌های تنفسی هم در حال رقابت برای منابع مورد نیاز در تنه تنفسی هستند.»

از دلایلی که می‌توان برای این رفتار ویروس‌ها آورد، تلاش هر ویروس در تاثیرگذاری بر سلول‌های بدن و البته قوی و ایمن شدن سلول‌های کسی است که بدن او تازه از شر یک ویروس دیگر رها شده است. دکتر پابلو مورسیا، از دیگر نویسندگان این پژوهش معتقد است پیش‌تر معمولا رفتار هر ویروس جداگانه مطالعه می‌شد و این بار اول است که رفتار ویروس‌ها کنار هم و در تعامل با یکدیگر مانند یک اکوسیستم بررسی می‌شود.

کد خبر 471039

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha