رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان رودسر گفت: سرشماری کل و بز منجر به بهبود مدیریت منطقه می‌شود.

کل و بز وحشی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، علی محمدپور سه‌شنبه بیست و ششم آذر در جمع خبرنگاران با اشاره به این‌که کل و بزها از گونه‌های جانوری ارزشمند اشکورات رودسر محسوب می‌شوند، گفت: سرشماری کل و بز از امروز در این شهرستان آغاز شده است.

وی افزود: کارشناسان و محیط‌بانان این اداره به همراه کارشناسان اداره کل حفاظت محیط‌ ‌زیست گیلان با هماهنگی و برنامه‌ریزی و تقسیم‌بندی در گروه‌های مختلف در ایستگاه‌های از قبل تعیین شده و مستعد حضور کل و بز در منطقه شکار ممنوع اشکورات مستقر شده‌اند.

محمدپور با بیان اینکه محیط‌بانان نسبت به سرشماری کل و بز از طریق مشاهده مستقیم اقدام می‌کنند، تصریح کرد: سرشماری کل و بز هرساله با هدف بهبود مدیریت منطقه و با همکاری جوامع محلی و دوستداران محیط‌ ‌زیست انجام می‌شود.

وی گفت: در سرشماری سال جاری تعداد ۳۰ نفر از کارشناسان و محیط بانان در مناطق صعب‌العبور کوهستانی نسبت به پایش و سرشماری کل و بز و سایر گونه‌های احتمالی اقدام می‌کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌ ‌زیست شهرستان رودسر خاطرنشان کرد: جلب مشارکت مردمی خصوصا جوامع محلی که در کوهستان‌ها سکونت دارند مهمترین عامل حفاظت از این گونه ارزشمند است.

بر اساس این گزارش، همه ساله سرشماری کل و بز در استان گیلان همزمان با فصل جفتگیری که از ۱۵ آذر تا ۱۵ دی ماه است، انجام می‌شود.

گونه کل و بز بر اساس فهرست IUCN در رده آسیب پذیر قرار گرفته و به همین دلیل ضرورت اجرای برنامه‌های حفاظتی در سطح زیستگاه‌های استان مورد تاکید اداره کل حفاظت محیط‌ ‌زیست گیلان است.

منطقه شکار ممنوع اشکورات به مساحت تقریبی ۴۰ هزار هکتار، گنجینه ارزشمند تنوع زیستی شامل کل و بز کوهی است این منطقه از طرف شمال به روستاهای لات پرستو، خانک سویه، گوسفندگویه، حاجی گوابر و تب توس، از طرف جنوب و غرب به رودخانه پلرود و از طرف شرق نیز به روستاهای جواهر دشت و خط‌الراس بین گزفه‌رود و خشکرود محدود است.

کد خبر 470945
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha