کمتر از چهار روز به اجباری شدن استفاده از رمز دوم پویا زمان باقی است و هنوز بسیاری از مردم نمی‌دانند چطور باید این رمز را فعال و آن را در تراکنش‌های غیرحضوری خود استفاده کنند.

فيشينگ كارت بانكي

به گزارش همشهری آنلاین، هر چند همه بانک‌ها در یکی دو ماه اخیر به ویژه در هفته‌های منتهی به پایان پاییز کاربران و مشتریان خود را با ارسال پیامک نسبت به فعال‌سازی رمز پویا آگاه و ترغیب کرده‌اند اما هنوز هستند کسانی که از ماجرای رمزهای یکبار مصرف چندان خبر ندارند یا به دلیل نداشتن گوشی هوشمند، نمی‌دانند چطور و چگونه باید از این رمز در تراکنش‌ها استفاده کنند.

افزایش ۴۰۰ درصدی تعداد پرونده‌های مربوط به کلاهبرداری اینترنتی و دزدی از حساب‌های مردم نسبت به سال ۹۷ مدیران بانک مرکزی و پلیس فتا را به سمت همگانی و اجباری کردن استفاده از رمز دوم پویا کشاند. این نوع دزدی و کلاهبرداری که بیشتر با نام فیشینگ شناخته می‌شود، وابستگی تام و تمام به دانستن رمز دوم کارت‌های بانکی دارد و پویا و یکبار مصرف شدن این رمزها می‌تواند در کاهش فیشینگ بسیار کاربردی باشد.

در روزهای ابتدایی استفاده از رمز دوم پویا، اعتبار این رمزها فقط ۶۰ ثانیه بود که عملا با آن می‌توان فقط یک تراکنش انجام داد. البته در روزهای اخیر اعتبار رمزها به دو دقیقه افزایش یافته تا اگر مشکلی در انجام تراکنش پیش آمد، کاربران بتوانند با همان رمز کار را ادامه دهند. فعال‌سازی رمز دوم پویا با مراجعه به شعب بانک‌ها یا دریافت و نصب اپلیکیشن‌های ویژه هر بانک امکان‌پذیر است اما آنها که گوشی هوشمند ندارند، تکلیف‌شان چیست؟

قرار است در آینده نزدیک طرحی به نام سامانه هریم یا هدایت رمز یکبار مصرف آغاز به کار کند که هدف آن، رساندن رمز پویا از راه پیامک است اما آماده نبودن زیرساخت‌های بانکی مانع فراگیر و آغاز شدن طرح شده و انتظار می‌رود تا نیمه دی‌ماه عملیاتی شود. برخی بانک‌ها می‌گویند هنوز بخشنامه ارائه خدمات هریم به دست آنها نرسیده و شایعه رایگان نبودن پیامک دریافت رمز پویا هم مزید بر علت شده تا اجرای آن به تعویق بیفتد.

اما گفته می‌شود دلیل اصلی تاخیر در اجرای هریم آماده نبودن زیرساخت‌های اجرای طرح در برخی بانک‌هاست. در واقع همه بانک‌ها بعد از اتصال به سامانه هریم بانک مرکزی می‌توانند درخواست رمز دوم یک‌بار مصرف مشتریان خود را دریافت کنند و پاسخ را در قالب پیامک به مشتریان برسانند. شاید سامانه تا ۱۵ دی یعنی دو هفته پس از اجباری شدن استفاده از رمز پویا فعال شود.

سیدابوطالب نجفی، مدیر عامل شرکت خدمات انفورماتیک بانک مرکزی در این باره گفت: تغییر لازم در سیستم‌های فنی برای اجرای پروژه رمز دوم یکبار مصرف انجام شده و بانک‌ها بستر ارائه رمز دوم پویا به مشتریان را ایجاد کرده‌اند. بانک مرکزی برای تسهیل دسترسی در ارائه رمز دوم پویا سامانه هدایت رمز دوم یکبار مصرف بانکی را در قالب نام هریم ایجاد کرده که باید همه بانک‌ها باید به آن متصل شوند.

کد خبر 470908

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    1 0
    من هنوز یاد نکرفتم لطفا این مسئله را به تاخیر بیاندازید