اولین اجلاس جهانی رسیدگی به وضعیت پناهجویان امروز سه‌شنبه ۲۶ آذر (۱۷ دسامبر) در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو سوئیس آغاز به کار می‌کند.

پناهندگی

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، این اجلاس یا مجمع در سطح وزرا برگزار می‌شود و فردا ۲۷ آذر به پایان می‌رسد. قرار است در این اجلاس دولت‌ها و دست‌اندرکاران، تعهدات و مشارکت‌های خاص خود (مالی، مادی، فنی و ...) را در راستای اهداف پیمان جهانی مطرح کنند تا برای حل مشکل میلیون‌ها پناهجو در جهان راه حلی یافت شود.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد می‌گوید آمار کسانی که به واسطه جنگ، درگیری و ترس از پیگرد در کشورهای مختلف جهان آواره شده‌اند یا پناه گرفته‌اند، در سال گذشته از ۷۰ میلیون نفر گذشت. این بالاترین آماری است که این نهاد در طول فعالیت خود ارائه داده است.

همچنین طبق آخرین برآوردهای سازمان ملل متحد، برآورد می‌شود تعداد مهاجران بین‌المللی در سال ۲۰۱۹ به ۲۷۲ میلیون نفر رسیده که ۵۱ میلیون نفر نسبت به سال ۲۰۱۰ افزایش داشته است. طبق آخرین برآوردهای این سازمان ملل در حال حاضر مهاجران بین‌المللی ۳.۵ درصد جمعت جهانی را تشکیل می‌دهند که این عدد در سال ۲۰۰۰ میلادی حدود ۲.۸ درصد بود.

سازمان ملل می‌گوید بهترین راه حل برای مشکل پناهجویی این است که هزینه و اجازه اقامت به پناهجویان به شکل منصفانه‌تری بین کشورهای مختلف جهان تقسیم شود.

طبق گزارش‌های سازمان ملل، شهروندان سوریه و افغانستان بزرگ‌ترین گروه پناهندگان و پناهجویان جهان را تشکیل می‌دهند. در کشور ما بیش از ۲ میلیون نفر پناهنده‌ افغانستانی زندگی می‌کنند.

مهاجرت از ایران نیز قابل توجه است. طبق آمارهای موجود، تا سال گذشته میلادی (سال ۲۰۱۸) ۱۳۰ هزار ایرانی در کشورهای مختلف جهان پناهنده شده‌اند. به گفته کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان ۴ درصد از کل پناهجویان جهان ایرانی هستند.

قرار است اجلاس جهانی پناهندگان از این پس هر ۴ سال یک بار در ژنو برگزار شود. وزرا، دبیرکل سازمان ملل متحد و دست‌اندرکاران مربوطه از جمله پناهندگان برای شرکت در جلسات این اجلاس دعوت خواهند شد.

کد خبر 470854

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    1 0
    کسانی که از ایران مهاجرت کرده اند، دانشمند و دانشجو و کار آفرین و هنرمند و ورزشکار هستند. عوضش 3 میلیون مهاجر فاقد مهارت به ایران کوچیده اند. شاهکار نیست و دست مریزاد نمی خواد.