مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: به دلیل سرما و آلودگی هوا و نیاز همیشگی بیماران به خون و فرآورده‌های خونی، نیاز است صاحبان گروه‌های خونی منفی و A و AB برای اهدای خون مراجعه کنند.

خون

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مرتضی طباطبایی گفت: در چند هفته اخیر ذخایر خون استان تهران کاهش یافته و از اهداکنندگان درخواست شده بود که برای اهدای خون اقدام کنند. در حال حاضر ذخایر خون استان خوب است، اما همچنان به گروه‌های خونی منفی و A و AB نیاز داریم.

به گفته طباطبایی، سالانه ۴۰۰ هزار نفر در استان تهران برای اهدای خون مراجعه می‌کنند که ۳۲۰ هزار نفر موفق به اهدای خون می‌شوند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر در تهران روزانه نیازمند هزار تا ۱۲۰۰ نفر برای اهدای خون هستیم که در این روزها تقریبا هزار نفر برای اهدا مراجعه می‌کنند.

  • اعطای کارت اهدای خون

مدیرکل انتقال خون استان تهران در ادامه از اعطای کارت اهدای خون به اهداکنندگان خبر داد و گفت: اهداکنندگان خون می‌توانند با مراجعه حضوری به مرکز انتقال خون وصال شیرازی (بالاتر از تقاطع طالقانی، سالن اهداکنندگان) کارت اهدای خون دریافت کنند.

او افزود: پیش از این با استفاده از نرم‌افزارهای موجود صدور کارت‌های اهدای خون برای اهداکنندگان از طریق اینترنت انجام می‌شد اما در حال حاضر به دلیل تغییر نرم‌افزار این امکان از طریق سایت فراهم نیست.

طباطبایی گفت: تمام اهداکنندگان خون در استان تهران می‌توانند با مراجعه حضوری به مرکز وصال کارت اهدای خون خود را دریافت کنند.

این مسئول اضافه کرد: چنانچه اهداکننده‌ای بنا به هر دلیلی از اهدای خون معاف شده باشد، از طریق درمانگاه اهدای خون تلفنی موضوع به وی اطلاع داده می‌شود و اگر هم اهداکننده، بیمار باشد، به مراکز درمانی معرفی می‌شود.

طباطبایی اظهار کرد: اگر با اهداکننده‌ای تماس گرفته نشده، نشان‌دهنده این است که وی مشکل خاصی برای اهدای خون ندارد. اهداکنندگانی که پیامک دریافت می‌کنند نیز برای اهدای خون، سالم هستند.

او گفت: اما اگر با اهداکننده‌ای مدت‌ها بعد از اهدای خون تماس گرفته نشده یا پیامکی ارسال نشده، شاید به این دلیل باشد که نشانی یا شماره تلفن اهداکننده تغییر کرده و مرکز اهدای خون را مطلع نکرده است.

  • نیاز به پلاسما و پلاکت

مدیرکل انتقال خون استان تهران در ادامه از نیاز این سازمان به پلاکت خون هم خبر داد و گفت: چنانچه این روزها اهداکنندگان برای اهدای خون به مراکز اهدای خون مراجعه می‌کنند و همکاران ما از آنها درخواست اهدای پلاکت هم داشتند، در این خصوص هم همکاری کنند و از اهدای پلاکت استقبال کنند.

طباطبایی افزود: اگر هم از طریق پیامک از اهداکنندگان درخواست اهدای پلاسما (خون فاقد سلول‌های خونی که قسمت مایع خون است، پلاسما نام دارد) می‌شود، در این مورد هم استقبال گرمی داشته باشند تا کمبودهای سازمان انتقال خون برطرف شود.

کد خبر 470758

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha