دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵
۰ نفر

بخش قابل توجهی از سقف بازار شهرضا با قدمتی بیش از ۷۰۰ سال در حال ریزش است و خطرات جانی عابران و بازاریان را تهدید می‌کند.

بازار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، صنایع‌دستی، آثار تاریخی و گردشگری هر کشوری نه تنها معرف فرهنگ و تاریخ آن کشور است بلکه یکی از درآمدزاترین صنایع هر کشوری نیز به شمار می‌رود.

شهرضا با سابقه بیش از هزار ساله خود یعنی از زمان ساسانیان از جمله شهرهای قدیمی استان اصفهان است که دارای ۵۰ اثر تاریخی ثبت شده و ۲۰۰ اثر ارزشمند شناخته شده است.

مسجد جامع، روستای زیارتگاه و بازار تاریخی شهرضا مربوط به دوره سلجوقیان و از قدیمی‌ترین آثار تاریخی و سه خانه مربوط به دوره پهلوی واقع در بافت قدیمی این شهر از جدیدترین آثار تاریخی شهرضا محسوب می‌شوند.

تاریخ و هویت تاریخی برای خیلی از مدیران شهرستان شهرضا معنایی ندارد، چرا که به راحتی دست به تخریب ابنیه‌های تاریخی شهر می‌زنند، نمونه آن خانه تاریخی میربد بود که جای خودش را به پارکینگ عمومی داده است.

خانه تاریخی دیگری نیز با قدمت ۵۰۰ ساله در میدان حکیم فرزانه کوچه پا سبزی‌ها سال گذشته توسط شهرداری تخریب شد در آن زمان وقتی تعدادی از همشهریان در شبکه‌های مجازی به این تخریب اعتراض کردند در پاسخ از شورای شهر شنیدند این خانه ثبت میراث نبوده و در زمان شورا و شهردار قبلی در طرح خیابان بوده و اکنون با رضایت مالک تخریب شده است.

تنها مکانی که شاید بتوان به عنوان مجموعه تاریخی فعال به آن اشاره داشت بازار تاریخی شهر است که باز هم باید عنوان کرد که قسمتی از بازار به علت عدم توجه مردم و مسئولانتخریب شده است و قسمت دیگر بازار هم که به نسبت سرحال‌تر است به علت عدم توجیه و عدم اطلاع کسبه دچار آشفتگی ظاهر شده است.

  • جشنواره انار شهرضا باید به عنوان میراث ناملموس ثبت شود

ناصر اسدی با بیان این‌که سمنوپزان یک سنت دیرینه شهرضا است، اظهار داشت: فصل‌های پاییز و زمستان زمان پخت سمنو در شهرستان شهرضا است و آئین سمنوپزی شهرضا به عنوان میراث ناملموس فرهنگی شهرضا ثبت شده است.

سرپرست فرمانداری شهرضا با بیان این‌که انار شهرضا و انار و امامزاده علی‌اکبر خاص است، افزود: جشنواره انار شهرضا باید به عنوان میراث ناملموس به نتیجه برسد و ثبت شود.

وی با بیان این‌که خانه شهید مدرس در روستای اسفه مکان خوبی برای تبدیل به موزه است، گفت: بازار شهرضا مربوط به دوران سلجوقی و ساسانی است و باید برای تعمیر و مرمت آن عزم شهرستانی باشد.

اسدی با اشاره به این‌که طرح جامع امامزاده شاهرضا (ع) به نتیجه رسیده است و این امامزاده دارای جایگاه ویژه‌ای است، بیان کرد: گردشگری تاریخی، مذهبی و طبیعی در شهرضا باید جایگاه خود را پیدا کند.

سرپرست فرمانداری شهرضا با بیان این‌که آثار تاریخی شهرضا باید مرمت شود تا این آثار حفظ شود، عنوان کرد: سفال شهرضا قدمت دیرینه دارد و در استان اصفهان جایگاه نخست را دارد اما جایگاه اقتصادی خود را پیدا نکرده است.

وی با بیان این‌که شهرضا با قدمتی که دارد نیاز به پیگیری ویژه دارد، افزود: دولت کار نظارت را انجام می‌دهد و بخش خصوصی باید وارد پروژه‌های میراث فرهنگی و گردشگری شود.

اسدی با تأکید بر این‌که خانه‌های تاریخی می‌تواند تبدیل به موزه شود، اضافه کرد: باید بعضی از تفویض اختیارها به شهرضا انجام شود تا در مورد خانه‌های تاریخی بهتر بتوان تصمیم گرفت.

  • پروانه رایگان شهرداری برای احیای خانه‌های تاریخی

حبیب قاسمی با اشاره به تبدیل شدن سازمان میراث فرهنگی به وزارت‌خانه گفت: در دیدار با وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دو ثبت معنوی سمنوی شهرضا و برج کبوترخانه شهر منظریه پیشنهاد داده شد.

شهردار شهرضا با بیان این‌که شهرضا دارای ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار محدوده شهری است که هزار و ۹۰ هکتار آن بافت تاریخی و میراثی است، بیان کرد: در طرح جامع، بافت‌های تاریخی علامت خورده است و برای مجوز نوسازی یک استعلام حدود ۶ ماه طول می‌کشد، بنابراین رونق گردشگری انجام نمی‌شود.

وی با تأکید بر این‌که بازار و خانه‌های تاریخی دغدغه شورای شهر است و می‌خواهیم این آثار بماند، تصریح کرد: خانه‌ای تاریخی را خریداری کردیم و بر روی معنویت آن می‌خواهیم سرمایه‌گذاری کنیم، مقرر شد تغییر کاربری آن در مدت دو هفته انجام شود، اما بیش از ۵۰ روز است که به استان درخواست داده‌ایم و هنوز نتوانسته‌ایم، اقدام عملی انجام دهیم.

قاسمی با اشاره به احصای ۸ خانه تاریخی در حال خرید توسط شهرداری شهرضا عنوان کرد: اگر تسهیلاتی برای خانه‌های تاریخی است، باید اعلام شود، شهرداری آمادگی دارد تا پروانه رایگان برای مرمت و احیای خانه‌های تاریخی بدهد.

  • مرمت‌های غیرمتجانس، آفت بازار تاریخی شهرضا

شهردار شهرضا با بیان این‌که سه دستگاه مینی‌بوس را احیا کرده‌ایم تا بتوانیم گردشگران خارجی را که با قطار از اصفهان به سمت شیراز می‌روند، یک شبانه‌روز در شهرضا نگه داریم و این شهر را به آن‌ها نشان دهیم، خاطرنشان کرد: باید تفویض اختیارها شهرستانی شود تا در حوزه شهرستان استعلام‌های مردم در مدت دو هفته پاسخ داده، تا سبب نارضایتی نشود.

وی با بیان این‌که در سال گذشته تعدادی از ساختمان‌های قدیمی در شهرضا تخریب شد، گفت: بازار شهرضا رویکرد اقتصادی و مذهبی دارد اما مرمت‌های غیرمتجانس در آن انجام شده است و این امر یکی از آفت‌هایی است که بازار را از بین می‌برد.

قاسمی با بیان این‌که شهرداری شهرضا آمادگی دارد که در بازار ۵۰ درصد اعتبار بگذارد تا احیا شود، افزود: اگر بازار درست مرمت و احیا نشود، ۹ هکتار دستخوش تغییراتی می‌شود که ناخوشایند است.

شهردار شهرضا با بیان این‌که شهرداری این آمادگی را دارد تا تیمچه‌ها و کاروانسراهای بازار را بخرد و در راستای مرمت آن کمک کند، اضافه کرد: ۳۵۱ اثر تاریخی در شهرضا داریم اما برای نشان دادن به گردشگران چیزی نداریم، فقط آوازه شهرضا بر روی کاغذ و زبان شده است.

  • بخش قابل توجهی از سقف بازار شهرضا در حال ریزش است

سید مسعود میرشجاعی، مسؤول دفتر نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: بخش قابل توجهی از سقف بازار شهرضا با قدمتی بیش از ۷۰۰ سال در حال ریزش است و خطرات جانی برای عابران و بازاریان دارد و با وجود پیگیری‌های نماینده و حضور و بازدید مسئولان کشوری و استانی در طول چهار سال اخیر از بازار شهرضا، هیچگونه دغدغه‌ای برای رفع خطر از سقف‌های در حال ریزش از طریق اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان مشاهده نمی‌شود که برای این امر باید قبل از وقوع حادثه چاره‌اندیشی شود.

مسؤول دفتر نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید با در نظر گرفتن زمان تنظیم بودجه سال آینده از هم اکنون کارشناسان میراث فرهنگی استان اصفهان توجه ویژه‌ای در امر تأمین و تخصیص اعتبار لازم برای احیا، رفع خطر و بهسازی سقف بازار اعمال کنند.

  • قانون حمایت از هنرمندان صنایع دستی در مجلس در حال تدوین است

فریدون اله‌یاری با بیان این‌که شهرستان شهرضا یک شهرستان خاص و ویژه در استان اصفهان است، گفت: شهرضا دارای ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بسیاری در حوزه گردشگری و صنایع دستی دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان با بیان این‌که شهرضا دارای گردشگری تاریخی، فرهنگی، طبیعی و مذهبی است، افزود: قرار گرفتن در محور مواصلاتی شمال به جنوب کشور و عنوان شهر ملی سفال، موقعیت خوبی برای گردشگری برای این شهرستان فراهم کرده است.

وی با بیان این‌که وزارت میراث فرهنگی و گردشگری یک وزارت جدیدالتأسیس است، بیان کرد: این وزارت‌خانه یک دستگاه حاکمیتی است و بسیاری از امور تصدی‌گری را از این وزارت‌خانه مطالبه می‌شود که در حیطه وظایف آن نیست.

اله‌یاری با بیان این‌که بافت تاریخی شهرضا در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور مشخص و مصوب شده است، ادامه داد: باید در بازنگری طرح جامع این خطوط تاریخی اصلاح شود و مصوبه جدید اخذ شود.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان با بیان این‌که اصفهان دومین شهر جهانی صنایع دستی است، بیان کرد: نخستین ناحیه صنایع دستی کشور در شهرستان شهرضا کلنگ‌زنی شد.

وی با بیان این‌که بیمه هنرمندان صنایع دستی به مشکلات بودجه‌ای دولت باز می‌گردد، عنوان کرد: دولت در گذشته با پرداخت یارانه هنرمندان را تحت پوشش بیمه قرار می‌داد، در حال حاضر ۶ هزار نفر در اصفهان تحت پوشش بیمه هستند.

اله‌یاری با اشاره به این‌که قانون حمایت از هنرمندان صنایع دستی در مجلس در حال تدوین است و بیمه هنرمندان حل می‌شود، بیان کرد: در پرداخت تسهیلات هیچ مشکلی وجود ندارد.

کد خبر 470623

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha