پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد با مشارکت دانشگاه‌های استان ایده شویی برگزار کرد تا دانشجویان و دانش‌پژوهان با طرح ایده‌های نو در فضایی صمیمی سرمایه‌گذاران را برای ورود به حوزه گیاهان دارویی به عنوان نقطه قوت استان تشویق کنند.

ایده شو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، یک سال پیش برگزاری رویداد فناورانه ایده شو اقدامی فانتزی به نظر می‌رسید زیرا خیلی‌ها نمی‌دانستند چگونه می‌توان یک برنامه علمی و فناورانه برگزار کرد که هم ساده و باکیفیت و هم مهیج و جذاب و مهمتر از همه تاثیرگذار باشد.

مساله فقط ایده شو هم نبود. پارک علم و فناوری استان به عنوان بانی این برنامه نیز تازه تأسیس بود و با اینکه فعالیت پارک چندسالی آغاز شده بود اما چون پیش از آن ساختمان و مکان مشخصی نداشت پس خود پارک نیز به اندازه ایده شو ناشناس بود.

اما برگزاری نخستین ایده شو بیش از آنچه که پیش بینی می‌شد مورد توجه و اقبال دانشگاهیان و صاحبان ایده قرار گرفت و همین نیز باعث شد در یک سال پنج بار این برنامه در نقاط مختلف استان برگزار شود. هر بار برای آنکه جذابیت این رویداد در میان مخاطبان حفظ شود تفاوتهای چشمگیری هم داشت.

پنجمین رویداد فناورانه ایده شو روز یکشنبه ۲۴ آذر با موضوع گیاهان دارویی و با محورهای کاربرد فناوری اطلاعات در تولید بازاریابی و فروش، رفع نیاز و مشکلات صنایع مرتبط، صنعتی سازی تولیدات بومی، برندسازی وبسته بندی برگزار شد. با آنکه موضوع تخصصی بود اما ۲۴ ایده به دبیرخانه آنلاین ایده شو ارسال شد که پس از بازبینی اولیه ۱۳ گروه به رقابت نهایی راه یافتند.

در مرحله رقابت نهایی نیز هر شرکت کننده، ایده خود را در سه دقیقه برای مخاطبان تشریح کرد و بعد هم موافقان ایده رأی گیری شدند.

در نهایت به هر کدام از پنج ایده حائز بیشترین آرا فرصت داده شد که در پنج دقیقه به سؤالات داوران و حاضران درباره ایده‌ها، بازار احتمالی آینده، قیمت تمام شده و غیره پاسخ دهند و باز هم رأی گیری انجام شد که در نهایت ایده‌های برندسازی گیاه آنغوزه وحید کریمیان، شانه دارویی مهرداد بهزادی، داروی گیاهی برای درمان سرطان روده عبدالحسین جهانبخش، ماسک روح افزای مرجان روزبهی و ایجاد بانک انلاین اطلاعات تجربی گیاهان دارویی فاطمه ظفری مقام اول تا پنجم این رویداد را کسب کردند.

حال این سؤال مطرح است برگزاری چنین رویدادهایی با چه هدفی انجام می‌شود و چه کمکی به طرح و پرورش ایده‌ها می‌کند؟ رئیس پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: در جامعه علمی و دانشگاهی همه نام ایده شو و «استارتاپ ویکند» را شنیده‌اند و این فرهنگسازی، نخستین کارکرد برگزاری چنین رویدادی بود که محقق شد.

سید شمس الدین هاشمی افزود: ایده شو و استارتاپ ویکند ها، با هدف ترویج فرهنگ ایده پردازی و از سویی ایجاد فضای رقابتی صمیمی برای معرفی ایده‌ها برگزار می‌شود تا افراد بتوانند نحوه معرفی ایده خود را آموزش ببینند و با قرار دادن ایده‌ها در معرض نقد و بررسی داوران آنها را چکش کاری کنند.

وی ادامه داد: این رویدادها ضمن بالا بردن اعتماد به نفس ایده پردازان، این آمادگی را ایجاد می‌کند که بتوانند در زمانی کم، ایده را معرفی و سرمایه گذاران را قانع و تشویق به سرمایه گذاری کنند.

 هاشمی ادامه داد: در هر رویداد ۳ نفر برگزیده می‌شوند که پارک علمی و فناوری به برخی از این ایده‌ها کمک می‌کند که به مرحله تجاری سازی برسند.

وی با اشاره به استارتاپ ویکند که در گچساران برگزار شد گفت: در آنجا به صورت مشخص دو ایده برای تجاری سازی تأیید شد و در رویداد امروز نیز دست کم یکی از ایده‌ها که مربوط به برند سازی گیاه آنغوزه است حمایت می‌شود.

هاشمی یادآوری کرد: برگزاری استارتاپ ویکند نفت و گاز توسط بخش خصوصی و حضور سرمایه گذاران در ایده شو گیاهان دارویی از نقاط قوتی است که زمینه تجاری سازی ایده‌ها را فراهم کرده و ایده شو را از حالت کلیشه‌ای خارج می‌کند.

وی شکل گیری کار گروهی میان ادارات، دانشگاه‌ها و مجموعه‌های علمی، پژوهشی و فناوری را از دیگر ویژگی‌های این رویدادهای فناورانه عنوان و یادآوری کرد که وقتی مجموعه‌های اداری و علمی پژوهشی بتوانند کار گروهی انجام دهند پس می‌توان امیدوار بود که استارت آپ‌ها و شرکت‌های مستقر در پارک هم با هم کار کنند.

در پایان این رویداد موضوع برند سازی گیاه آنغوزه به عنوان گیاهی که در بسیاری از صنایع غذایی و دارویی کاربرد دارد و تنها دربخش‌های کوچکی از افغانستان و در استان کهگیلویه و بویراحمد کشت می‌شود به صورت جدی مورد بحث قرار گرفت و تفاوت‌ها و شباهت‌های آنغوزه و زعفران برای برند سازی بررسی شد.

استارتاپ ویکندها از سال ۲۰۰۷ در دنیا برگزار می‌شود و در ایران قدمت چندانی ندارد که با این شرایط به نظر می‌رسد استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه برگزاری رویدادهای فناورانه تاکنون عملکرد قابل قبولی داشته است.

ایده شوها رویدادهایی برای کارآفرینی هستند که افراد این فرصت را پیدا می‌کنند تا در محیطی دوستانه به بیان ایده‌های نوآورانه خود بپردازند.

در جریان این رویداد افراد هم ایده پردازی و هم نحوه تشریح ایده خود را می‌آموزند و از طرفی ایده‌هایشان برای راه اندازی یک کسب و کار نوپا را در معرض نقد قرار می‌دهند.

در ایده شوها ممکن است یک ایده به ظاهر ساده با استقبال داوران رو به رو شود و در عوض یک ایده پیچیده و پر از محاسبات نتواند نظر داوران را جلب کند.

گاهی ممکن است افراد ایده‌های خوبی هم داشته باشند اما نتوانند به خوبی آن را معرفی کنند و گاهی هم ممکن است ایده خیلی نو و یا خاص نباشد اما حاضران تحت تأثیر نوع ارائه و یا شخصیت فرد به وی رأی دهند.

کد خبر 470614

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کهگیلویه و بویراحمد

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha