مجموع نظرات: ۱
دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۷
۰ نفر

شب یلدا که در گویش ترکی «چِلهَ گجسی» می‌نامند، در استان زنجان با سنت‌های کهن و بومی برگزار می‌شود.

یلدای زنجان

همشهری آنلاین: استان زنجان از دیرباز به‌عنوان یکی از استان‌های قدیمی بافت سنتی خود را حفظ کرده و مردم این دیار همیشه به‌رسم و رسومات قدیمی خود پایبند بوده‌اند.

یکی از رسومات قدیمی همه ما ایرانی‌ها شب یلدا به‌عنوان طولانی‌ترین شب سال است که با آداب مختلفی برگزار می‌شود.

فاصله بین غروب آفتاب ۳۰ آذرماه تا طلوع آفتاب در نخستین روز دی‌ماه هرسال برای ما ایرانی‌ها به‌عنوان شب یلدا و یا شب چله نام‌گذاری شده است.

شب یلدا در همه نقاط ایران و باوجود اقوام‌های مختلف با آداب مختلفی برگزار می‌شود که معمولا با جمع شدن خانواده در یک مکان و صرف شام و میوه‌های رایجی چون هندوانه سپری می‌شود.

شب چله از قدیم با صرف تنقلات و قصه‌گویی بزرگان خانواده همراه بوده که البته امروزه متاسفانه با زندگی ماشینی برخی از این آداب و رسم و رسومات به دست فراموشی سپرده شده است.

آداب‌ورسوم مردم ترک زبان و زنجانی‌ها در شب یلدا

در این شب عروس منتظر خنچه‌های عروسی است. خنچه‌هایی که روی سینی‌های بزرگ باظرافتی خاص روی هم چیده می‌شوند و پارچه‌ای قرمز به نام «شال» روی آن کشیده می‌شود.

بنا بر رسوم گذشته مردم حافظ می‌خوانند و در این شب تفأل می‌زنند و بنا برنیت‌شان از حافظ می‌خواهند که از آینده خبر دهد. .باسوادهای خانه شاهنامه می‌خوانند یا قصه‌ای از قدیم می‌گویند، مثل داستان خضر نبی.

یکی از رسوم  قدیم این بود که بعد از بریدن انار یکی از بزرگان جمع دانه‌ها را برمی‌داشت و می‌گذاشت کنار چراغ توری زنبوری تا چراغ هم از سرخی انار انرژی بگیرد.

کد خبر 470411

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha