مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت که این شرکت برای تکمیل طرح ملی نیمه تمام کانال انتقال آب رودخانه چالوس به دنبال واگذاری آن به بخش خصوصی است.

رودخانه چالوس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، اجرای طرح ملی کانال انتقال آب رودخانه چالوس به بخش‌های مرکزی استان مازندران از سال ۱۳۷۴ شروع شد. قرار است با تکمیل این طرح آب رودخانه چالوس پس از طی ۱۰۹ کیلومتر به دشت هراز در شهرستان آمل برسد. پیش‌بینی شده بود این کانال در طول مسیر خود بخشی از آب مازاد رودخانه‌های خیرود، کجور و گلندرود را به جای ریختن به دریا، برای بخش کشاورزی این مسیر در دسترس قرار دهد.

رودخانه چالوس یکی از رودخانه‌های مهم و پرآب استان مازندران است که از یک رژیم یخچالی، جریانات آب دائم و قابل توجهی برخوردار است. متوسط جریان سالانه آب این رودخانه در محل سد انحرافی چالوس ۴۸۶ میلیون متر مکعب است که حجم زیادی از آن در نیمه نخست سال بدون استفاده به دریای‌خزر می‌ریزد.  

کارشناسان پیش‌بینی کردند که با اجرای این طرح ۱۴ میلیون متر مکعب آب برای توسعه و رفع کمبود آب ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار شالیزار و ۱۴ میلیون متر مکعب برای آبیاری ۲ هزار و ۸۳۰ هکتار از باغ‌های مناطق جلگه ای تامین می‌شود. قرار بود اجرای این طرح سیستم آبگیری ۲۵ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه را هم بهبود بخشد.

محمدابراهیم یخکشی یکشنبه بیست‌وچهارم آذر، اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این طرح نیمه‌تمام را ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با واگذاری این طرح به بخش خصوصی در روند اجرای این طرح تسریع خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد با رایزنی هایی که با سرمایه گذاران بخش خصوصی انجام گرفته و تعریف بسته ای در قالب " بسته هراز " نسبت به جذب سرمایه گذار بخش خصوصی از طریق فاینانس برای اجرای طرح اقدام شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: تاکنون برای اجرای این طرح که شامل پرداخت هزینه های طراحی، ساخت سد انحرافی، تونل، کانال به طول حدود ۲۶ کیلومتر، تملک اراضی اشخاص حقیقی و حقیقی در مسیر، حدود ۱۴۰ میلیارد تومان از اعتبارات ملی هزینه شده و در مجموع این طرح از زمان اجرا تاکنون حدود ۳۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

یخکشی یکی از علت‌های متوقف شدن روند اجرایی این طرح را نداشتن اعتبار اعلام کرد و گفت که دولت هر سال حدود ۲ میلیارد تومان برای این پروژه ملی در نظر می‌گیرد که با توجه به وضعیت موجود اقتصادی و گرانی مصالح این رقم در مقابل حجم انبوه عملیات بسیار اندک است.

وی افزود: دولت برای گذر از مشکلات اقتصادی سعی دارد تا برای سرانجام رساندن طرح‌های نیمه‌تمام پس از اولویت‌بندی بر اساس نقش این طرح‌ها در رونق اقتصادی، فضای کسب و کار و رفع مشکلات مردم تکمیل و به بهره‌برداری برساند.

شرکت آب منطقه‌ای مازندران حدود ۱۳ طرح ملی آب‌رسانی در این استان در حال اجرا دارد که این طرح‌ها شامل شش طرح آب‌رسانی، سه مورد ساخت سد و یک مورد هم در زمینه شبکه‌های آبیاری است.

کد خبر 470409

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha