مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۹
۰ نفر

حلقه دره  که اکنون محل دفن زباله در کرج است، روزگاری از مناطق قابل توسعه در استان البرز بود، اما به دلیل یک تصمیم اشتباه، این ظرفیت بکر طبیعی به یک غده تقریبا غیرقابل درمان تبدیل شده است.

حلقه دره

همشهری آنلاین: وضعیت نامناسب لندفیل حلقه دره، تولید شیرابه‌ها و شیوه‌های دفن سنتی زباله از چالش‌های مدیریت پسماند کلان‌شهر ۵/۲ میلیون نفری کرج به عنوان مرکز استان البرز است. این سایت در مناطق شهری مهرشهر و کیانمهر قرار دارد  و روزانه بیش از ۱۵۰۰ تن زباله به آن منتقل می‌شود.

انتشار بوی بد و فعالیت سایت حلقه دره موجب شده است تا ساکنان پیرامون این متطقه ابراز نارضایتی کنند. به همین دلیل هم چندی پیش با دستور «عزیزالله شهبازی»، استاندار البرز کارگروه رسیدگی به این مهم تشکیل شد.

توسعه‌نیافتگی و انباشت پسماند

مصرف‌زدگی و تولید زباله ازنشانه‌های بارز توسعه نیافتگی است. درهر کشوری که توسعه دیرتر به آنجا راه یافته‌باشد، کوه‌های زباله در آنجا بلندتر است. چالش زباله و مدیریت ضعیف پسماند در ایران، نشان می‌دهد که ما کجای توسعه‌یافتگی قرار داریم و حل این بحران برای ما چه قدراهمیت دارد.

کمتر روزی هست که در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی اخباری ناگوار درباره وضعیت ناگوار سایت‌های دفن زباله کشور نبینیم و نشنویم. یکی از فعالان محیط‌زیستی در گفت‌وگو با همشهری‌آنلاین اظهار کرد: وضعیت سایت‌های دفن زباله یا همان لندفیل‌های شهرهای پرجمعیت‌تر  بسیار ناگوار است.

«پیمان بازدیدی» گفت: به عنوان مثال وضعیت سایت دفن زباله کرج بسیار بد است و این‌که چرا برخی لندفیل‌ها معروف می‌شوند و برخی تقریبا ناشناخته می‌مانند؛ فقط به دلیل فعالیت‌ها و دغدغه‌های سازمان‌های مردم نهاد است که پرده از وضعیت نامناسب سایت‌های دفن زباله بر می‌دارند.

اعتراض ساکنان کیانمهر و مهرشهر  

وضعیت ناگوار حلقه دره و شرایط نامطلوب آن کم‌کم باعث شد تا مردم کیانمهر و مهرشهر نسبت به آن اعتراض کنند که در این رابطه فرماندار کرج به موضوع ورود کرد و به مدیریت شهری کرج مأموریت داد تا اقدامات اجرایی لازم را برای رفع بوی مرکز دفن زباله حلقه دره انجام دهد.

«غفور قاسم‌پور» اظهارکرد: وضعیت حلقه دره به دغدغه چندین ساله ساکنان کیانمهر و مهرشهر کرج تبدیل شده است.

فرماندارگفت: ظرف کوتاه‌ترین مدت باید اقدامات اجرایی برای رفع نارضایتی مردم در این زمینه انجام شود تا گزارش کامل به مدیریت عالی استان اعلام شود. (تابناک-مهر ۹۸)

تشکیل کارگروه برای بررسی وضعیت حلقه دره

اعتراض پی درپی ساکنان منطقه، هشدارهای فعالان زیست محیطی کرج و اهمیت رسیدگی به وضعیت حلقه دره موجب شد که استاندار البرز شخصا در حلقه دره حضور یابد و از نزدیک در جریان وضعیت این سایت دفن زباله قرار گیرد. بعد از این بازدید، استاندار دستور تشکیل کارگروه ویژه پسماند را داد  که این کار گروه به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، فرماندار، شهردار، رئیس شورای اسلامی شهرکرج، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز درمحل سایت حلقه دره برگزار شد.

همچنین در این بازدید مقررشده شهرداری و شورای اسلامی شهر کرج حداکثرطی ۳ ماه نسبت به انتخاب سرمایه‌گذار و انعقاد قرارداد برای احداث نیروگاه زباله‌سوز با ظرفیت ۷۵۰تن اقدام کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری در این‌باره اظهار کرد: باتوجه به این‌که روزانه ۱۵۰۰ تن زباله در البرز تولید می‌شود، لذا ضرورت دارد ظرفیت کارخانه کمپوست نیز تا ۱۵۰۰ تن افزایش یابد تا با افزایش ظرفیت کارخانه کمپوست حدود نیمی از زباله‌های تولید شده، به کود تبدیل شود و درکشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.

«علی درویش‌پور» گفت: بواسطه تحقق افزایش ظرفیت کمپوست، نیم دیگری از زباله‌ها نیز در دستگاه زباله‌سوز به انرژی تبدیل خواهد شد، از این رو دیگر انباشت زباله نخواهیم داشت و درصد پایینی از پسماند حاصله نیز با لحاظ اصول زیست محیطی و دفن بهداشتی معدوم می‌شود.

وی تصریح کرد: ایجاد فضایی گسترده و حلقه‌ای سبز در اطراف این سایت نیز در دستور کار است و می‌تواند بوی نامطبوع حاصل از زباله‌ها را تا حدود زیادی مهار کند. (خبرآنلاین -آبان ۹۸)

ایجاد سایت جدید دفن زباله در غرب استان  

فرماندار ویژه شهرستان کرج  درجلسه ساماندهی محل دفن زباله حلقه‌دره همچنین  از راه‌اندازی سایتی جدید در غرب این استان خبر داد.

«غفور قاسم پور» گفت:در سایت جدید از فناوری‌های نوین در تفکیک زباله استفاده خواهد شد و اتخاذ راهکارهای لازم برای پوشش کامل زباله‌ها، تفکیک از مبداء و فرایند تصفیه شیرابه‌ها در محل فعلی (حلقه دره) از دیگر تصمیمات در این زمینه به شمار می‌رود.

فرماندار کرج توسعه فضای سبز در محل حلقه دره را نیز از راهکارهای کاهش آلودگی های زیست محیطی عنوان کرد.

وی افزود: در مرکز جدید نیز تمام تمهیدات به منظور پیشگیری از آلودگی زیست محیطی اندیشیده خواهد شد تا شاهد شکل‌گیری حلقه دره جدیدی در استان نباشیم و این مطالبه مردمی و دستور استاندار البرز به نحو مطلوبی به انجام برسد. (ایرنا - آبان ۹۸)

ضرورت تشکیل پرونده پزشکی برای کارکنان حلقه‌دره

هنگام بازدید کارگروه ویژه پسماند البرز، مسئول بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی البرز هم گفت: بیش از ۱۵ سال است که در جلسات مربوط به ساماندهی وضعیت مرکز حلقه‌دره شرکت می‌کنیم و در تمامی این سال‌ها مصوباتی در خصوص مدیریت شیرابه و دفن اصولی پسماند این مرکز ابلاغ شده، ولی اغلب در مرحله کاغذ باقی مانده و عملیاتی نشده است.

«مقصود جعفرنیا» با اشاره به وجود نگرانی‌هایی در خصوص وضعیت سلامت کارکنان مرکز دفن زباله حلقه دره وجود دارد، اظهار کرد: باید برای تمام کارکنان این مرکز از نقطه صفر تا ۱۰۰ یعنی از مرحله جمع‌آوری زباله گرفته تا انتقال، تفکیک و پردازش پرونده پزشکی تشکیل  و معاینه‌های سلامت روی آنها انجام شود.

 زباله‌های نظرآباد و حلقه‌دره  

در سال‌های گذشته طبق برنامه‌ریزی مقرر شده بود  تا زباله‌های نظرآباد به منطقه حلقه‌دره استان البرز انتقال یابد که به دلیل مقرون به صرفه نبودن این طرح منتفی شد.

در آبان ماه امسال شهردار نظرآباد در نشست هم‌اندیشی و رسیدگی به مشکلات شهری نظرآباد که  با حضور استاندار البرز گفت: انتقال زباله‌های این شهر به منطقه حلقه دره برای مدیریت شهری نظرآباد مقرون به صرفه نیست و زیانبار است.

«مجتبی عسگری» بیان کرد : با توجه به مسافت زیاد نظرآباد با منطقه حلقه دره این اقدام سبب افزایش هزینه‌ها برای شهرداری نظرآباد و بدهی ۲ میلیارد تومانی این شهرداری به مدیریت شهری کرج شده است.

عسگری گفت: این درحالی است که اکنون مکان مناسبی به وسعت ۱۰ هکتار  برای دفن زباله‌ها در شهرستان نظرآباد جانمایی شده و لازم است در انتقال زباله به حلقه‌دره بازنگری شود.

با این وجود معلوم نیست که سرنوشت حلقه‌دره به کجا ختم می‌شود. بی‌شک تعلل در ساماندهی این مشکل زیست محیطی البرز، تبعاتی بس ناگوارتر درپی خواهد داشت و به همین دلیل باید گفت فردا دیر است.

کد خبر 470373
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha