یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲
۰ نفر

مقامات شیلی از نمایندگان حاضر در مذاکرات اقلیمی سازمان ملل درخواست کردند تا برای دستیابی به توافق در زمینه موضوعات آب و هوایی، انعطاف بیشتری از خود نشان دهند.

مذاكرات اقليمي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، طبق برنامه از پیش تعیین شده پایان مذاکرات اقلیمی سازمان ملل روز جمعه اعلام شده بود اما این مذاکرات به وقت اضافه کشید و تا روز گذشته و صبح امروز یک‌شنبه ۲۴ آذر ماه نیز ادامه پیدا کرد.  

«کارولینا اشمیت» نماینده دولت شیلی گفت: هدف از این مذاکرات تعهد کشورها به کاهش تولید گاز کربن تا پایان سال ۲۰۲۰ است.

اتحادیه اروپا و کشورهای کوچک جزیره‌ای که در برابر تغییرات اقلیمی بیشترین آسیب‌پذیری را دارند، خواستار آن هستند تا به منظور کاهش تولید آلاینده‌ها، کشورها خود را به تعهدات قوی و مستحکمی ملزم کنند.

این در حالیست که برخی از بزرگترین کشورهای تولیدکننده آلاینده‌ها از جمله آمریکا، برزیل و هند بر این باورند که نیاز به تغییر برنامه‌های فعلی نیست.

«کارولینا اشمیت» که ریاست این کنفرانس را بر عهده دارد امروز در اظهاراتی گفت: از تمامی کشورهای حاضر در این نشست درخواست می‌کنم تا تمامی انعطاف‌پذیری و قدرت خود را برای حصول توافقی به کارگیرند که بهترین نتایج را به همراه داشته باشد.

  • مذاکرات اقلیمی سازمان ملل در بحران

با این حال با کشیده شدن مذاکرات اقلیمی سازمان ملل متحد به وقت اضافه، به نظر می‌رسد که گفت‌وگوها با دشواری روبرو شده است.

شکاف‌ها میان گروه‌های مذاکره‌کننده دوباره پدیدار شده و یکی از هیات‌های حاضر در این اجلاس پیش‌نویس توافق آن را کاملا غیرقابل قبول خوانده است.

آلدن میر از "اتحادیه دانشمندان دغدغه‌مند" گفته که شرایط اجلاس از زمانی که مذاکرات اقلیمی در سال ۱۹۹۱ آغاز شده بی‌سابقه است.

هدف از این مذاکرات توافق بر سرسقف تازه‌ای برای کاهش آلاینده‌های کربنی تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی است.

روز شنبه پیش‌نویس تازه‌ای از این اجلاس منتشر شد که با هدف ترسیم راهی برای رسیدن کشورها به موافقت‌نامه پاریس تدوین شده است.

توافق پاریس در سال ۲۰۱۵ با این هدف ایجاد شده که متوسط افزایش دمای جهان زیر دو درجه بماند. این میزان افزایش دما در زمان انعقاد این پیمان آستانه گرمایش جهانی قلمداد می‌شد، اگرچه دانشمندان بعدها تعریف خود از آستانه امن گرمایش زمین را به ۱.۵ درجه سانتیگراد بیشتر از دوران پیشاصنعتی کاهش دادند.

با وجود این آلدن میر می‌گوید: تازه‌ترین نسخه از تصمیم‌های مربوط به توافق پاریس که توسط رییس جمهوری شیلی ارائه شده کاملا غیرقابل قبول است. در این پیش‌نویس از کشورها خواسته نشده که همت خود را برای کاهش آلاینده‌ها افزایش دهند.

به گفته او، اگر رهبران جهان پیشاپیشِ اجلاس اقلیمی سال آینده در گلاسکو حاضر به افزایش سطح همت خود نشوند، این شرایط عملی شدن تعهدات مطرح در اجلاس پاریس را غیرممکن می‌کنند.

این دیدگاه از سوی دیود واسکو، مدیر اقلیم جهانی موسسه منابع جهانی تایید شد و وی نیز در این باره گفت: اگر این متن پذیرفته شود ائتلاف کشورهایی که در این زمینه کم‌انگیزه‌اند برنده خواهد شد.

این کنفرانس در پایتخت اسپانیا درگیر بحث‌های فنی درباره برخی مسائل از جمله نقش بازار کربن و مدیریت مالی خسارات و آسیب‌های ناشی از افزایش گرمایش زمین شده است.

  • اعتراض حامیان محیط زیست به روند کند اقدام سیاستمدارانِ دنیا

همچنین در حاشیه این کنفرانس فعالان اقلیمی روز گذشته (شنبه) در بیرون محل برگزاری نشست اقلیمی "کوپ ۲۵" در مادرید تجمع اعتراضی برگزار کردند تا ناامیدی خود را نسبت به روند کند اقدام سیاستمدارانِ دنیا برای کاهش گازهای گلخانه‌ای ابراز کنند.

این فعالان چهار راه اصلی منطقه منتهی به نشست کوپ ۲۵ را مسدود کردند.

مقامات ۲۰۰ کشور جهان در میان نگرانی‌های فزاینده نسبت به وضعیت تغییرات اقلیمی، دو هفته است که در مادرید مشغول مذاکره هستند اما خبرهای امیدوارکننده‌ای از این نشست به گوش نمی‌رسد.

کد خبر 470326

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha