فرماندار شهرستان طارم گفت: ۷۰ درصد زیتون طارم به صورت کنسروی به بازار عرضه می‌شود.

زیتون طارم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، ستار صفری گفت: نرخ مشارکت اقتصادی در شهرستان طارم استان زنجان ۴۰ درصد است، نرخ بیکاری در استان ۱۲.۶ درصد است، درحالی که این نرخ در طارم با توجه به فعال بودن بخش کشاورزی، ۴ درصد است.

وی سهم بخش کشاورزی در اقتصاد طارم را بیش از خدمات و صنعت عنوان کرد و افزود: ۵۹ درصد اقتصاد شهرستان وابسته به بخش کشاورزی است.

این مسئول تصریح کرد: مساحت شهرستان برابر ۲۲۳ هزار ۵۰۰ هکتار است، ۸۴ درصد این مساحت کوه‌ها و ارتفاعات و تنها ۱۶ درصد آن به اراضی کشاورزی اختصاص دارد که بالغ بر ۲۰ هزار هکتار از اراضی شهرستان به زیر کشت محصول زیتون رفته است که ۱۵ هزار هکتار از این اراضی به مرحله باردهی رسیده‌اند.

فرماندار شهرستان طارم بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود، امسال بالغ بر ۴۵ تا ۵۰ هزار تن زیتون از باغات شهرستان برداشت شود، ۷۰ درصد این محصول به صورت کنسروی و ۳۰ درصد به صورت روغنی به بازار عرضه می‌شود.

این مسئول با تاکید بر این مطلب که بایستی بازار این محصول به نحو مطلوبی مدیریت شود، گفت: عدم تعجیل در برداشت محصول زیتون، اختصاص محصول برای روغن‌کشی، فرآوری محصول، تعامل با خریداران عمده برای کمک به تنظیم بازار زیتون، افزایش دانش کشاورزان جهت افزایش میزان بهره‌وری در سطح، ایجاد مراکز پژوهشی و مراکز نوآوری و فناور از جمله مواردی است که می‌تواند در بهبود بازار این محصول تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به این‌که به‌غیراز زیتون که اقتصاد اکثریت خانوارها وابسته به آن است، بیش از ۳۵ نوع محصول زراعی و ۲۵ نوع محصول باغی در شهرستان تولید و در بازار عرضه می‌شود، ادامه داد: انجام اصلاحات لازم در باغات قدیمی، مقاومت در برابر مگس زیتون، عدم امکان افزایش افقی سطح باغات به دلیل کمبود منابع آبی، قابلیت بهره‌مندی از ماشین‌آلات به‌ویژه در حوزه برداشت و عدم جواب‌گویی نیروی انسانی از چالش‌های پیش روی شهرستان در زمینه زیتون است.
 

کد خبر 470264

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha