یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۱
۰ نفر

شهر اهواز که بارانی می‌شود همه خیابان‌های شهر دچار آب‌گرفتگی می‌شود، تردد ماشین‌های عبوری از میان آب شهر ونیز در کشور ایتالیا را تداعی می‌کند. اگر چه تفاوت از زمین تا آسمان است.

آبگرفتگي شهر اهواز 2

همشهری آنلاین- نجمه‌احمدبیگی: انگار که باران در خوزستان با خود مصیبت به بار می‌آورد. مصیبت آب‌گرفتگی معابر که اهالی شهر اهواز و بیشتر شهرهای خوزستان سال‌هاست با آن درگیر هستند.

کافی‌ست چند ساعت باران باشدت شروع به باریدن کند و تازه درد سر مردم برای تردد و رفت وآمد به شهر شروع می‌شود. در برخی مناطق به قدری شدت آب‌گرفتگی بالاست که به گفته اهالی پایشان تا زانو در آب فرو می‌رود.

این مسأله رفتن به مدرسه را برای کودکان و دانش‌آموزان  بسیار سخت و دشوار می کند. آنها باید با کفش و شلوار خیس به مدرسه بروند و تازه حیاط اغلب مدارس هم با همین شرایط روبه روست. حتی لازم است مانند استان‌های سردسیر که با باریدن برف مدارس را تعطیل می‌کنند اینجا هم با بارش باران تعطیلی مدارس اعلام شود.

برخی اهالی می‌گویند چند روز نمی‌توانند از خانه بیرون بیایند. آنها که با این قضیه سال‌هاست مواجه هستند و دیگر برایشان عادی شده است اهواز را هنگام بارندگی به شهر ونیز تشبیه می‌کنند؛  ماشین‌های عبوری مانند قایق در سطح شهر تردد می‌کنند.

به گفته مسئولان خدمات شهری شهرداری اهواز همیشه باران با شدت زیاد در مدت زمان کم  سبب آبگرفتگی خیابان‌های شهر می‌شود. آنها مهم‌ترین دلیلی که سبب آبگرفتگی خیابان‌های شهر اهواز می‌شود را نبود سیستم دفع آب‌های سطحی عنوان می‌کنند.

مسئولان امور شهری معتقدند ساخت سیستم دفع آب‌های سطحی نیاز به بودجه و زمان بسیاری دارد و به همین دلیل تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته ‌است و هر بارهم که این مسأله مطرح می‌شود شهرداری بحث هزینه و بودجه را به میان می‌کشد.

البته انتظار می‌رود همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها از جمله شرکت آب و فاضلاب برای رفع این مشکل و آسایش و آرامش شهروندان اقدامی ‌اساسی کنند و همه با هم در یک کار جهادی این مشکل را برطرف کنند.

کارشناسان امور شهری می گویند برای حل این مشکل باید لایروبی فاضلاب درخیابان‌های اهواز انجام شود چون با یک بارندگی به دلیل گرفتگی و ریزش خطوط فاضلاب خیابان‌ها سرریز از آب می‌شود. اما مشخص نیست چه زمانی این اقدام عملیاتی خواهد شد.

به تازگی نیز این اتفاق دوباره رخ داد و بیش از چندین نقطه شهر اهواز دچار آب‌گرفتگی شدید شد. به طوری که کاربران فضای مجازی با انتشار تصاویر محله‌ها و کوچه‌های خود اعتراض خود را نسبت به این مسأله نشان دادند تا شاید راه حلی برای این مشکل دیرینه در شهر اهواز اندیشیده شود.

حل این مسأله در واقع حق مسلم شهروندان یک کلانشهر است. داشتن سیستم دفع آب‌های  سطحی یکی از ضروریات امور شهری است که باید برای راحتی شهروندان انجام شود. اگر چه تاکنون برای حل این مشکل هیچ‌گونه راهکاری ارائه نشده‌است.

کد خبر 470262
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha