مزاحمان تلفنی که همواره خطوط تماس اضطراری مراکز و سازمان‌هایی چون اورژانس و آتش‌نشانی را اشغال و در روند کار آنها اخلال ایجاد می‌کنند، از ابتدای امسال نیمی از تماس‌های اورژانس اجتماعی کشور را هم به خود اختصاص داده‌ و هر روز حدود ۹۲۵ مزاحمت تلفنی داشته‌اند.

محمود علیگو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محمود علیگو رئیس اورژانس اجتماعی کشور گفت: از ۵۰۰ هزار تماسی که از ابتدای امسال با شماره ۱۲۳ اورژانس اجتماعی کشور گرفته شده، نیمی از آنها مزاحم بوده و با وظیفه اورژانس اجتماعی ارتباطی نداشته‌اند. 

علیگو ادامه داد: گاهی افرادی به قصد مزاحمت با شماره ۱۲۳ تماس می‌گیرند و گاهی نیز مردم می‌خواهند با پلیس ۱۱۰ یا اورژانس پزشکی ۱۱۵ تماس بگیرند و به جای آن شماره ۱۲۳ را می‌گیرند.

وی تاکید کرد: فرد پشت خط اورژانس اجتماعی ۱۲۳ فقط اپراتور نیست، بلکه مشاوری است که کار کارشناسی می‌کند. بخشی از تماس‌ها به ماموریت و تشکیل پرونده منتهی می‌شود. در ۶ ماه نخست امسال بیشتر از ۱۵ هزار تماس به تشکیل پرونده منجر شده است. 

  • تایید رهاسازی سالمندان در خیابان

رئیس اورژانس اجتماعی کشور گفت: متاسفانه این مساله را که برخی افراد سالمندان را در خیابان رها می‌کنند، تایید می‌کنیم و این پدیده به‌ویژه در کلان‌شهرها - هرچند معدود - وجود دارد.

علیگو افزود: مساله رها کردن افراد در خیابان در مورد نوزادان نیز وجود دارد که نمونه اخیر آن نوزادی است که کنار خیابانی در شهررضا رها شده بود و اکنون به شیرخوارگاه منتقل شده است. با اعلام موضوع رهاسازی سالمند و کودک، کارشناسان بهزیستی در نخستین اقدام خود آنان را از وضعیت نامناسب خارج می‌کنند.

وی ادامه داد: کارهای مددکاری برای نوزادان و اقدامات مددکاری و مشاوره برای سالمندان انجام می‌شود و پس از رسیدگی اولیه، سالمندان به مراکز نگهداری سالمند و کودکان و نوزادان نیز به مراکز شبه‌خانواده یا شیرخوارگاه بهزیستی منتقل می‌شوند.

رئیس اورژانس اجتماعی کشور گفت: مسائل پایش سلامت و نگهداری توسط متخصصان انجام می‌شود. این کار در اورژانس اجتماعی صورت نمی‌گیرد اما وضعیت افراد رهگیری می‌شود.

علیگو اظهار کرد: آمار رهاسازی نوزادان در خیابان نسبت به سال گذشته تغییر معناداری ندارد. این‌گونه آمار را نمی‌توان با آمارهای جهانی مقایسه کرد چون مداخلات اورژانس اجتماعی به این شکل که در ایران وجود دارد، تقریبا در دنیا بی‌نظیر است و چنین مراکزی در نقاط دیگر دنیا نیست که بخواهیم خود را با آنها مقایسه کنیم.

طبق آمار سال ۹۵، ۷ میلیون و ۴۱۴ هزار و ۹۱ سالمند در کشور وجود دارند که ۹/۲۷درصد جمعیت ۷۹ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۲۷۰ نفری ایران را تشکیل می‌دهند. 

اورژانس اجتماعی به مواردی مانند کودک‌آزاری، همسرآزاری، سالمندآزاری، معلول‌آزاری و خودکشی نیز رسیدگی می‌کند.

کد خبر 470189

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha