رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی گفت: تراز دریاچه که طی ۲ هفته گذشته در ارتفاع یک‌هزار و ۲۷۱ متر و ۲۴ سانتی‌متر ثابت مانده بود روند صعودی در پیش گرفت و حدود یک سانتی‌متر افزایش یافت.

دریاچه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، فرهاد سرخوش، رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی با اعلام این‌که دریاچه هم‌اکنون بیش از سه میلیارد و ۲۹۰ میلیون مترمکعب آب دارد، افزود: حجم آب این دریاچه نسبت به زمان مشابه سال گذشته نزدیک به سه برابر شده‌ و نسبت به هفته گذشته ۳۰ میلیون مترمعکب افزایش یافته‌است.

سرخوش اضافه کرد: مساحت نگین آبی آذربایجان نیز طبق آخرین پایش به ۲ هزار و ۷۹۴ کیلومترمربع رسیده که نسبت به زمان مشابه سال گذشته یک‌هزار و ۱۷۱ کیلومترمربع و نسبت به هفته گذشته ۹ کیلومتر مربع افزایش داشته‌است.

وی با اشاره به این‌که تراز دریاچه ارومیه در مقایسه با کم‌ترین سطح ثبت شده برای آن یک‌متر و ۲۳ سانتی‌متر افزایش یافته، افزود: این دریاچه به دلیل حل شدن نمک در برخی نقاط تا ۱۱۳ سانتی‌متر عمیق‌تر شده و همین امر در کنار بارش‌های مناسب و کاهش محسوس دما، میزان تبخیر آب در تابستان گذشته را کاهش داد.

رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی ادامه داد: قبل از تشکیل این ستاد تراز دریاچه ارومیه سالانه به طور متوسط ۴۰ سانتی‌متر کاهش می‌یافت اما در سایه برنامه‌ریزی، تخصیص اعتبار و تلاش دولت تدبیر و امید برای احیای این دریاچه، روند خشک شدن آن متوقف شد و بارندگی‌ها هم به کمک دریاچه آمد.

«سرخوش» با اعلام این‌که طرح‌های مهم انتقال آب به دریاچه ارومیه طی سال‌های آینده و به تدریج به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: تراز دریاچه ارومیه در صورت بهره‌برداری از این طرح‌ها سالانه نزدیک به یک‌متر افزایش می‌یابد.

هرچند تراز یک‌هزار و ۲۷۴ متر به عنوان ارتفاع اکولوژیک دریاچه ارومیه اعلام شده ولی این دریاچه در تراز یک‌هزار و ۲۷۲ متر هم شرایط مطلوب خواهد داشت و بیش از ۹۵ درصد کانون‌های ریزگرد آن رفع خواهدشد.

تا پایان سال ۱۳۹۷ بیش از ۳۵ هزار میلیارد ریال برای احیای دریاچه هزینه شد؛ امسال نیز با وجود مشکلات اقتصادی دولت، بیش از هفت هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال برای احیای نگین آبی آذربایجان اختصاص یافته‌است.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال (از ۱۳۹۴) به تراز اکولوژیک خود برسد که حدود یک‌ونیم سال از برنامه عقب است؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح‌های مختلف، نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان خواهد داشت.

کد خبر 470170

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha