وقتی خبر احتمال فروش صندلی‌های اتوبوس شرکت واحد تهران از سوی یک مسئول زیرمجموعه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران منتشر شد حواشی زیادی برای این معاونت ایجاد شد.

پورسيدآقايي

همشهری آنلاین - نیما شایان: محسن پورسیدآقایی پیش از آنکه با حضورش در معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بیشتر برای اهالی پایتخت شناخته شود، به عنوان معاون عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی شناخته می‌شد. پایه فعالیت‌های پورسیدآقایی در راه آهن است. او از سال ۱۳۶۸ به عنوان یک کارشناس وارد شرکت راه‌ آهن ایران شد و به تدریج مسئولیت‌هایی را در حوزه راه آهن پذیرفت تا اینکه در سال ۱۳۹۲ به معاونت وزیر هم رسید اما سه سال بیشتر در این سمت دوام نیاورد چراکه در آذر ماه ۱۳۹۵ سانحه‌ای تلخ در حوزه تحت مدیریتش، ایران را داغدار کرد و او که مدیرعاملی شرکت راه آهن را برعهده داشت، تاب نیاورد و استعفای خود را تقدیم وزیر وقت راه و شهرسازی کرد.

ماجرا از این قرار بود که ساعت ۷:۲۲ صبح روز جمعه ۵ آذر ۱۳۹۵ سانحه برخورد قطار در محور سمنان–دامغان رخ داد و قطار سمنان به مشهد از پشت به قطار تبریز به مشهد که در همان ریل متوقف بود، برخورد کرد. در پی برخورد دو قطار، چهار واگن از ریل خارج و پنج واگن نیز دچار حریق شدند. در این حادثه مرگبار، ۴۷ نفر کشته و ۱۰۳ نفر نیز مصدوم شدند. پورسیدآقایی یک روز بعد از حادثه یعنی در روز شنبه ۶ آذر ماه ۱۳۹۵ از هم‌میهنان عذرخواهی کرد و از مدیرعاملی شرکت راه آهن استعفا داد.

مدیرعامل وقت شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی در استعفانامه خود با بیان این‌که تقصیر یا مشکلات به وجود آمده به عهده عوامل انسانی بوده که در این حادثه تصمیماتی اشتباه گرفته بودند، نوشته بود: «با این وجود مدیران باید مسئولیت خود را در قبال این اتفاقات بر عهده بگیرند و از این رو بنده برای عمل کردن به مسئولیت اجتماعی خود ضمن عذرخواهی از مردم شریف ایران به دلیل این حادثه تلخ رسماً از سمت خود استعفا می‌دهم.» استعفای پورسیدآقایی از سوی دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز پذیرفته شد.

پورسیدآقایی کمتر از یکسال از این استعفا، در شهریور ماه ۹۶ با حکم محمدعلی نجفی شهردار وقت تهران به عنوان معاون حمل و نقل ترافیک منصوب شد. اما اکنون با گذشت حدود دو سال و سه ماه از حضورش در شهرداری تهران از این منصب هم کناره‌گیری کرده و استعفایش مورد قبول پیروز حناچی شهردار تهران نیز قرار گرفته است.

اکنون دو استعفا از پورسیدآقایی ثبت شده که هر دو در مسئولیتی حمل و نقلی و هر دو هم در آذر ماه رخ داده است.

پورسیدآْقایی در دوره مدیریت خود در شهرداری تهران، مرحله دوم طرح LEZ، تغییر در اجرای طرح ترافیک و طرح کاهش آلودگی هوا را اجرایی کرد. البته در همین اواخر بر سر خبری که از سوی پیمان سنندجی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران درباره طرح فروش صندلی‌های اتوبوس‌های شرکت واحد تهران برای مسیرهای خاص (سیستم DRT) مطرح شده بود، معاونت تحت مدیریت پورسیدآقایی مورد هجمه و پرسش افکار عمومی و واکنش شهردار و رئیس شورای شهر تهران قرار گرفت.

در پی انتشار خبر فروش ساعتی صندلی‌های اتوبوس پایتخت، شهردار تهران طی یک اظهارنظر توئیتری با این طرح مخالفت و آن را غلط خواند. پیروز حناچی نوشت: «خبر و بحث‌های جانبی مطرح شده درباره فروش صندلی‌های اتوبوس غلط است و موضوعیت ندارد. طی تماسی با معاون حمل و نقل اکیدا به وی دستور دادم از اجرای هر طرحی که موجب نگرانی شهروندان شود خودداری نمایند. در شرایط فعلی معیشتی مردم، شهرداری تهران همه توان خود را مصروف تسهیل دسترسی ارزان و حداکثری مردم به حمل و نقل عمومی خواهد کرد.»

حناچی همچنین در روز شنبه ۱۶ آذر ماه در حاشیه بهره‌برداری از فاز نخست بزرگراه شهید کاظم نجفی رستگار در واکنشی دوباره به این طرح گفت: «خبر مربوط به صندلی‌های اتوبوس درست منعکس نشده است. هیچ عقل سلیمی به دنبال فروش صندلی اتوبوس و افزایش نرخ کرایه نیست.»

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران هم در حاشیه همین مراسم، در مورد اخبار منتشر شده پیرامون فروش صندلی اتوبوس‌ها، با بیان این که این روش، دی آر تی است که عمدتا در کشورهای توسعه‌یافته مطرح می‌شود، گفت: این شیوه حمل و نقلی در شرایطی اجرایی می‌شود که حمل و نقل آنقدر کامل باشد که برای دعوت افراد ثروتمند به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، آنها را دعوت کنیم که به مانند سیستم حمل و نقل بین‌شهری، جای خود را رزرو کنند اما اجرای این شیوه باید وضعیت به گونه‌ای مثبت باشد که در اتوبوس کسی نایستد و افراد بتوانند به مانند اتوبوس‌های بین‌شهری، جای خود را در حمل و نقل عمومی رزرو کنند و بر روی صندلی بنشینند.

هاشمی با بیان این‌که این ایده آن‌قدر ایده‌آل است که حتی در کشورهای پیشرفته هم اجرایی نشده است، افزود: چراکه خطوط اتوبوس و مترو معمولا به شیوه انبوه‌بر طراحی شده‌اند و به همین دلیل تعداد صندلی‌هایشان کم است و مسافران باید بایستند.

رئیس شورای شهر تهران با بیان این‌که بیان این حرف انحرافی است، گفت: زمانی ما می‌توانیم این ایده را در تهران اجرایی کنیم که بیش از ۱۵ هزار اتوبوس یعنی سه برابر ظرفیت کنونی اتوبوس داشته باشیم. به نظر می‌رسد که این ایده برای ۳۰ الی ۴۰ سال آینده و زمانی که درآمدهای ملی‌مان را مرز ۳۰ هزار میلیارد گذشت، می‌توانیم انجام دهیم. بیان این‌گونه ایده‌ها در سطح جامعه صحیح نیست چراکه افرادی هم وجود دارند که برای تضعیف مدیریت کشور و نه شهر فعال هستند؛ چرا که بیان این موضوعات کشور را تضعیف می‌کنند.

در پی این واکنش‌ها، صبح روز یکشنبه ۱۷ آذر ماه ۹۸، پیروز حناچی به جلسه هم‌اندیشی با اعضای شورای شهر تهران رفت و در این جلسه، برخی مسائل و پیشنهادهای خود را در حوزه انتصابات در سه بخش شهرداری کرد. به گفته محسن هاشمی، شهردار تهران برای سازمان تاکسیرانی، اتوبوسرانی و معاونت امور مناطق گزینه‌هایی درنظر گرفته بوده که در این جلسه با اعضای شورای شهر در میان گذاشته بود.

یک هفته پس از این جلسه مشورتی شهردار با اعضای شورای شهر، خبر پذیرش استعفای محسن پورسیدآقایی از سوی شهردار تهران بیرون آمد؛ استعفایی که یک هفته قبل تقدیم حناچی شده بود. 

محسن پورسیدآقایی در نامه‌ای که طی آن با کارکنان معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خداحافظی کرده، آورده است: «با توجه به شرایط فعلی شهرداری و شورا و عدم امکان اجرای برنامه‌هایی که مدنظر داشتم هفته قبل استعفای خود را تقدیم جناب آقای دکتر حناچی نمودم و دلایل آن را توضیح دادم و بحمدالله امروز مورد موافقت ایشان قرار گرفت و قرار است سرپرست را تعیین نمایند. به جهت رسم ادب قبل از انتشار رسمی موضوع خواستم شما در جریان قرار بگیرید. امیدوارم قصور و کوتاهی بنده را به بزرگواری خود ببخشید و از این پس به عنوان دوستانی نزدیک با هم ارتباط داشته باشیم. واقعا از تیم معاونت حمل و نقل راضی بودم و کارهای بزرگی به دست شما انجام شد که نتایج خیر آن ان‌شاءالله نصیب مردم خواهد شد.»

شهردار تهران پیش از ظهر امروز در خصوص تغییر معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران مورد سئوال خبرنگاران قرار گرفت که در پاسخ گفت: این که ما هر روزه در شهر تهران و در شهرداری تهران تغییراتی داریم، امری طبیعی است. ما هرگاه نیاز باشد این آرایش در میان مدیران تغییر پیدا کند، این آرایش را عوض خواهیم کرد و این امر طبیعی است تا نتیجه بهتری در مدیریت بگیریم.

شهردار تهران همچنین در توئیتی در موافقت با استعفای پورسیدآقایی نوشت: «مدیری زحمتکش پس از دو سال خدمت صادقانه جای خود را به برادر متخصص دیگری داد. برای دکتر پورسیدآقایی که تهران، فعالیت‌های مجدانه وی را از یاد نخواهد برد آرزوی بهروزی دارم و برای دکتر یوسف حجت سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مسئولیت تازه، آرزوی موفقیت.»

کد خبر 470100

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha