روزهای شلوغی مترو تقریبا تمامی ندارد. استفاده از مهم‌ترین وسیله نقلیه تهران، این روزها به اوج خود رسیده و هر کس از هر جای شهر مشتری این سامانه ترددی می‌شود.

ازدحام در مترو

همشهری آنلاین - سید محمد فخار: در ساعات صبح و عصر واگن‌های مترو جای سوزن انداختن نیست و مسافران بسیاری مجبورند برای جای ایستادن هم گاه تا نیم ساعت معطل واگن خلوت شوند. ۱۳۰۰ واگن متروی تهران اگرچه در طول روز جوابگوی شهروندان هست، اما در ساعات پیک، مشکلات بسیاری برای تردد به‌وجود آورده است. در وضع فعلی باید تعداد واگن‌های متروی تهران بالغ بر ۲۵۰۰ دستگاه باشد، اما مشکلات مالی و تحریم موجب شده هنوز این مهم برای تردد آسان شهروندان تامین نشود.

  •  شایعه نقص فنی

برخی گمانه‌زنی‌ها درباره خرابی‌ها و نقص فنی مترو نیز این روزها به گوش می‌رسد. شرکت بهره‌برداری متروی تهران درخصوص گلایه مندی مردم از ازدحام جمعیت به‌ویژه در خطوط پر تردد اعلام کرده که به سبب اینکه ایستگاه‌های تقاطعی با ازدحام جمعیت مواجه می‌شوند توقف قطارها به‌دلیل پیاده و سوار شدن مسافران طولانی‌تر و این موجب می‌شود قطار با سرفاصله بیشتر از حد معمول به ایستگاه بعدی برسد. این توقف به‌ویژه در ساعات پرتردد صبح و عصر بیشتر به چشم می‌آید.
از طرفی موضوع قطارهای مانده در مرحله اورهال و تعمیر موضوعی جدی است. عمر نخستین واگن‌های متروی تهران از ۲۰ سال عبور کرده و باید ناوگان اولیه مرحله به مرحله در ۶ تعمیرگاه اورهال شرکت واگن‌سازی تهران مراحل اورهال را بگذرانند و بعد وارد ناوگان شوند. بدین‌ترتیب رفته رفته حدود ۳۰ درصد از قطارهای مترو نیازمند اورهال می‌شوند.  خرابی واگن‌های مترو در شهر تهران سال‌هاست به موضوعی حاد تبدیل  و بارها در این خصوص هشدار داده شده است. این واگن‌ها به‌دلیل اینکه از یک میلیون کیلومتر بیشتر کار کرده‌اند دچار خرابی شده‌اند و باید مراحل اورهال را برای کارکرد بیشتر بگذرانند. بدین‌ترتیب به‌دلیل کمبود قطار در برخی مواقع مدیریت شهری مجبور است از قطارهایی استفاده کند که ممکن است دچار خرابی شوند.

  • لزوم افزایش واگن‌ها

از ۲۴ آبان هر روز به تعداد مسافران مترو و اتوبوس تهران افزوده می‌شود. در پی افزایش چندبرابری نرخ بنزین بسیاری از شهروندان تهرانی به تردد با وسایل حمل ونقل عمومی رو آورده‌اند و در این میان واگن‌های مترو نیز انتخاب مسافرانی شد که پیش از این هر روز با خودروی شخصی در شهر تردد می‌کردند. شهرداری تهران هم تلاش کرد تمام ظرفیت خود را برای پذیرش مسافران حداکثری به‌کار گیرد، اما در پی این تغییر  هنوز هیچ واگنی به ناوگان متروی تهران افزوده نشده است. بنابراین ظرفیت پذیرش مسافر بعد از سهمیه بندی بنزین به‌طور واضح باید افزایش پیدا کند. شهرداری تهران در این مسیر مسئولیت ۵۰ درصدی دارد و دولت نیز نیمی دیگر را طبق قانون باید به‌عهده بگیرد. سال‌هاست شهرداری سهم خود و بلکه بیشتر از آن را برای تجهیز و ساخت خطوط ریلی زیرزمینی می‌پردازد، اما دولت‌ها هیچ‌گاه سهم ۵۰ درصدی خود را پرداخت نکرده‌اند. از طرفی همه درآمد افزایش بنزین دراختیار دولت قرار می‌گیرد و بخشی از آن را به شکل یارانه به مردم می‌دهد. حال باید دید با اوضاع فعلی، آیا دولت در زمینه افزایش ظرفیت مترو و زیرساخت‌های شهری دست به‌کار خواهد شد یا خیر.

کد خبر 470086

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    1 0
    آنان که افزایش مصرف بنزین در کشور و مخصوصا در شهر تهران و کلان شهر ها را موجب می شوند، چرا نباید هزینه ترابری آسان و روان و پاکیزه را به شهردای بپردازند؟
  • CA ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
    1 0
    واگن سازی مگر نداریم. واگن سازی تکنولوژی خیلی بالائی ندارد.