دادگاهی در سودان عمر البشیر، رئیس‌جمهوری پیشین این کشور آفریقایی را به اتهام دست داشتن در چند پرونده پولشویی به دو سال زندان در مرکز بازپروری محکوم کرد.

عمر البشير

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از الجزیره، این نخستین حکم برای دیکتاتور سودان است که علاوه بر جرایم و اتهام‌های داخلی، از سوی دیوان کیفری بین‌المللی به جنایات جنگی و نسل‌کشی در ماجرای دارفور متهم شده است. پیش از اعلام حکم، گروهی از هواداران البشیر نظم دادگاه را به هم ریختند و نیروهای امنیتی آنها را به بیرون هدایت کردند.

حکم دو سال زندان عمر البشیر درست یک سال پس از آن صادر شد که معترضان سودانی برای اعتراض به سه دهه حکومت او به خیابان‌ها آمدند. در آن زمان، سودان از سوی آمریکا در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار گرفت و اقتصاد آن پس از سال‌ها سوءمدیریت و تحریم‌های بین‌المللی رو به فروپاشی رفت. اعتراض‌ها چند ماه ادامه یافت و در نهایت رئیس‌جمهوری با دخالت ارتش سودان کنار رفت.

عمر البشیر ۷۵ ساله اندکی پس از کنار کشیدن از قدرت در خانه‌اش دستگیر شد و از ماه آوریل در بازداشت به سر می‌برد. قدرتمندترین مرد سودان اوایل سال جاری متهم به پولشویی میلیون‌ها دلار آمریکا، یورو و پوند سودان است و البته دولت نظامی اعلام کرده او را به دیوان کیفری بین‌المللی تحویل نخواهد داد.

کد خبر 470051

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha