ایجاد زیرساخت رونق گردشگری در مناطق روستایی مستعد، یکی از مهمترین نیازهای توسعه اقتصادی و اشتغال پایدار است و به توجه جدی دولتمردان، حمایت بخش خصوصی و مشارکت مردم نیاز دارد.

روستا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، کارشناسان حوزه گردشگری می‌گویند: ساماندهی زیرساخت‌های رفاهی در روستاهای مستعد چون روشنایی و سنگفرش معابر روستایی، اجرای طرح‌های بومگردی در کنار طبیعت زیبا می‌تواند منجر به رونق روستاگردی شود.

آنان معتقدند: تبدیل روستاها به مقصد ایرانگردی و جهانگردی سبب فروش محصولات کشاورزی و صنایع دستی در محل تولید و افزایش درآمد اهالی از سویی و گردشگری ارزان قیمت از سوی دیگر می‌شود، ضمن اینکه بازدید از روستاها به دلیل جاذبه‌های مردم شناسی دارای اهمیت به سزایی برای حفظ اصالت ایرانی است.

بیش از ۳۹ هزار روستا در کشورمان وجود دارد که تاکنون۳۰۰ روستای دارای بافت‌های تاریخی ارزشمند شناسایی شده است.

گردشگری صنعتی است که همواره شاخه‌ای جدید به آن اضافه می‌شود گردشگری روستایی نیز شاخه ای از گردشگری است که از سال ۱۹۴۵ و با شروع روش‌های آسان حمل‌ونقل در جهان و چند سالی است که مورد توجه قرار گرفته‌ است.

گردشگری طبیعی، گردشگری کشاورزی و اکوتوریسم از انواع گردشگری در روستاهاست.

یکی از ساکنان روستای مارین از توابع گچساران با اشاره به اینکه این روستا با داشتن بافت پلکانی، طبیعت زیبا می‌تواند یکی از مناطق مهم گردشگری این شهرستان باشد گفت: ایجاد زیرساخت‌هایی مانند سرویس‌های بهداشتی در این روستا برای رفاه گردشگران ضروری است.

علی ماندنی زاده افزود: ساماندهی و آسفالت ورودی روستا تا محل امامزاده این روستا ضرورت دیگری است که باید برای تحقق آن چاره اندیشی شود.

وی بیان کرد: اگرچه در سال‌های اخیر معابر روستای مارین سنگ فرش شده که سیمای روستای مارین را متحول کرده است اما برای رونق گردشگری در این روستا باید زیرساخت‌های دیگری ایجاد کرد.

یکی از ساکنان روستای دیل در گچساران با اشاره به اینکه این روستا با داشتن آب و هوای کاملا بهاری حتی در این روزهای پاییزی و ایجاد یک مجتمع رفاهی و گردشگری ظرفیت‌های خوبی برای گردشگری دارد معتقد است ایجاد طرح‌هایی مانند اقامتگاه‌های بومگردی ضمن خلق فرصت‌های شغلی تازه در این روستا به رفاه گردشگران نیز کمک می‌کند.

حسین جلالی افزود:هم اکنون زیرساخت‌هایی مانند اردوگاه گردشگری شامل سرویس‌های بهداشتی، سکوهای نشیمن، آلاچیق در منطقه گردشگری دیل وجود دارد.

وی تأکید کرد: روستای دیل با داشتن بسیاری از امکانات مورد نیاز گردشگران چون اینترنت، مرکز بهداشت در کنار طبیعت زیبا و آثار تاریخی در صورت سرمایه گذاری ظرفیت‌های خوبی برای رونق اشتغال دارد.

جلالی اضافه کرد: افزایش زیرساخت‌های مورد نیاز گردشگران در روستاهایی مانند دیل و مارین در دهستان بویراحمدی می‌تواند به افزایش درآمد روستاهای اطراف از طریق فروش محصولاتی مانند روغن محلی، مغز بنه، عسل و محصولات باغی کمک کند.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن کشور هفته گذشته در گچساران گفت: حمایت روستائیان و جذب سرمایه گذاران نخستین نیازهای توسعه گردشگری روستایی است.

محمدرضا شاملو اظهار داشت: مشارکت در نگهداری از زیرساخت‌های ایجاد شده ضرورت‌های دیگری است که باید به آن توجه شود.

وی بیان کرد:طرح مطالعاتی ایجادمجتمع گردشگری و تفریحی ۱۵۰ روستای با بافت‌های تاریخی و دارای جذابیت‌های گردشگری کشور تدوین شده که از این تعداد ۱۰۳ طرح بهره برداری شده است.

محمد رضا شاملو تأکید کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده قرار است تا پایان برنامه ششم توسعه ۳۰۰ طرح احیای بافت‌های با ارزش تاریخی در روستاهای گردشگرپذیر کشور انجام شود.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن کشور ابراز داشت: با اجرایی شدن این طرح‌ها برخی روستاهای کشور که پیش از این در حال تخلیه بوده اند شاهد مهاجرت معکوس شهرنشینان بوده است.

وی عنوان کرد: برخی از این اقامتگاه‌های بومگردی ماهیانه ۷۰۰ میلیون ریال درآمد برای سرمایه گذاران ایجاد کرده اند. 

محمد رضا شاملو اظهار داشت: سالیانه طرح‌های هادی سه هزار و۸۵۰ روستای کشور بازنگری می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های هادی به عنوان پیش زمینه تغییر سیمای روستاها و رفاه اهالی و گردشگران اظهار داشت: تاکنون ۱۹ هزار و ۱۵۰ طرح هادی در روستاهای ایران اجرا شده است که هشت هزار و ۷۰۰ طرح نیازمند بازنگری است. 

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن بیان کرد: تاکنون بیش از ۱۸۰میلیون مربع عملیات اجرایی زیرسازی و آسفالت در معابر روستایی کشور انجام شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه اجرای طرح‌های روستایی نیازی برای رونق گردشگری در روستاهاست گفت:از سال ۱۳۶۶ تاکنون یکهزار و ۱۰۰ طرح عمرانی در ۴۵۰ روستای استان اجرا شده است.

حسین جنتی پور افزود: ۱۳ روستای دارای شرایط رونق هدف گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده است.

وی افزود: روستاهای امام زاده ضامن و چم بلبل در باشت، بی بی حیکمه، کریک، زی زی، برم الوان بهمئی و دره آخوند چرام از جمله این روستاها هستند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید:هشت اقامتگاه بوم گردی فعال در استان وجود دارد که بیشتر آنان در مناطق روستایی و عشایر قرار دارند.

مجید صفایی بیان کرد: ۱۰ اقامتگاه بومگردی در کهگیلویه و بویراحمد در حال ساخت هستند.

وی افزود: این استان دارای یکهزار و ۷۰۰ روستا با ظرفیت‌های مختلف تاریخی، طبیعی و مردم شناسی است.

کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۲۵۰ تفرجگاه طبیعی، ۳۰۰ بقعه متبرکه و مواهب طبیعی چشم نواز مکانی مناسب برای مسافران و گردشگران در چهار فصل سال است.

افزون بر ۲ هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد ۷۵۰ مورد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار کیلومترمربع وسعت بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان واقع شده است.
 

کد خبر 470006

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha