پرونده ثبت جهانی بازارچه صنایع دستی سعدالسلطنه قزوین اواخر دی ماه امسال توسط کمیسیون‌های مربوطه در سازمان فرهنگی، علمی و آموزشی (یونسکو) مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

سعدالسلطنه قزوین

یه گزارش همشهری آنلاین به نقل از  ایرنا، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین با همکاری شهرداری تلاش کرده تا الزامات و شاخص‌های لازم را برای ثبت جهانی این بازارچه رعایت کند.  

میثم حصاری همچنین گفت: برخورداری از کارگاه‌های تولید صنایع دستی، رعایت شرایط بسته بندی و درج توضیحات به انگلیسی بر روی محصولات، ممنوعیت عرضه و فروش کالاهای خارجی در بازارچه، وجود نمایشگاه و موزه صنایع دستی از جمله این شرایط و الزامات است.  

وی یادآور شد: در راستای ثبت جهانی این مجموعه، رئیس آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی امسال با سفر به قزوین از بازارچه صنایع دستی سعدالسلطنه بازدید کرد و البته یک بازدید دیگر نیز برای تایید نهایی این شورا پیش‌بینی شده است.  

این مسئول گفت: در صورت ثبت این مجموعه، بازارچه صنایع دستی سعدالسلطنه قزوین نخستین بازارچه صنایع دستی در ایران و دنیا خواهد بود که به ثبت جهانی رسیده است.  

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین افزود: ثبت جهانی بازارچه صنایع دستی سعدالسلطنه قزوین، تحول بزرگی در حوزه صنایع دستی و گردشگری قزوین ایجاد خواهد کرد.  

حصاری در ادامه از برپایی نمایشگاه صنایع دستی به مناسبت شب یلدا از ۲۶ تا ۳۰ آذر ماه در قزوین خبر داد و گفت: این نمایشگاه با ۳۰ غرفه با هدف حمایت از تولیدکنندگان صنایع دستی در مجتمع تجاری مهر و ماه راه‌اندازی خواهد شد.  

بازارچه سوغات و صنایع دستی سال ۹۲ در کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین و پس از احیا و ساماندهی این مجموعه تاریخی، راه‌اندازی شد.  

در این بازارچه، فروشگاه‌ها و کارگاه‌های تولید صنایع دستی به وسعت ۳ هکتار در ۲۳۰ حجره انواع محصولات صنایع دستی را به فروش می‌رسانند.  

کد خبر 469999

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha