مرمت و بازسازی «تمام» آثار تاریخی ملی سرخه و افزایش این آثار در فهرست کشوری در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از شهرستان‌های استان سمنان شاهد شرایط خوبی در آثار کهن تاریخی نیستند.

آثار ملی سرخه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، توجه به بخش گردشگری و آثار تاریخی یکی از محورهای توسعه استان سمنان عنوان شده و مدت‌ها روی این محور، برنامه و طرح و وعده داده می‌شود.

استان سمنان دارای توانمندی‌های گردشگری و میراث فرهنگی غنی است که باید از آن به بهترین شکل ممکن بهره برد؛ این روزها مرمت و بازسازی «تمام» آثار تاریخی ملی سرخه و افزایش این آثار در فهرست کشوری خبر خوبی است که شنیده می‌شود.

اما این تلاش‌ها برای شهرستان سرخه در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از شهرستان‌های استان سمنان شاهد شرایط خوبی در آثار کهن تاریخی نیستند.

  • مرمت و بازسازی «تمام» آثار ملی سرخه

بهمن اخلاقی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سرخه، استان سمنان در تشریح جاذبه‌های گردشگری سرخه اظهار کرد: جاذبه‌ها و میراث فرهنگی در شهرستان سرخه بسیار زیاد است.

وی ادامه داد: برای احیای بناها و بافت‌های تاریخی سرخه اقدامات خوب عمرانی طی سال‌های گذشته در شهرستان سرخه انجام شده است.

  • خیلی از پروژه‌های عمرانی در استان سمنان بدون مطالعه اولیه کلنگ‌زنی شده‌اند

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سرخه تأکید کرد: از سال ۹۲ که این اداره در شهرستان مستقر شده است، همه بناهای تاریخی در فهرست ثبت‌شده به‌عنوان میراث ملی که در شهرستان وجود داشته است، را مرمت و بازسازی کرده‌ایم.

اخلاقی گفت: بنایی در سرخه وجود ندارد که با وجود ثبت در فهرست آثار ملی، مرمت نشده باشد.

وی با اشاره به اینکه ۲۲ اثر تاریخی و معنوی سرخه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، تصریح کرد: امسال تلاش مضاعفی در بحث ثبت آثار ملی داشتیم.

  • افزایش تعداد آثار ملی سرخه به ۴۰ اثر

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سرخه با بیان اینکه هفت اثر جدید میراثی و معنوی سرخه را به ثبت ملی رساندیم، اضافه کرد: ۱۰ مورد دیگر را تا پایان سال ۹۸ به ثبت ملی خواهیم رساند و درمجموع ۴۰ اثر از شهرستان سرخه در ثبت ملی قرار می‌گیرند.

اخلاقی با تأکید بر اینکه هزینه‌های مرمت آثار و بناهای تاریخی در سرخه توسط بخش خصوصی تأمین می‌شود، تصریح کرد: ما خودمان وارد نمی‌شویم و بر اساس قوانین، مرمت‌ها را به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم و بخش محدودی که از توان این بخش برنیاید، را ما انجام می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه ۹۹ درصد پروژه‌های مرمت و بازسازی بناهای تاریخی از طریق بخش خصوصی انجام می‌شود، اضافه کرد: این طرح‌ها به مناقصه گذاشته می‌شود و هر کس که برنده شود، این کار را انجام می‌دهد.

  • شناسایی ۳۵ قلعه و تپه تاریخی در جنوب سرخه

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سرخه با بیان اینکه شناسنامه و تاریخ میراثی شهرستان سرخه کاملاً مشخص است، تصریح کرد: از سال ۹۳ توسط پژوهشکده باستان‌شناسی کل کشور در تهران فعالیت‌هایی انجام شد و با سازمان‌های بین‌المللی در ارتباط هستند و طرح بررسی و شناسایی جنوب شهرستان را انجام دادند.

وی ادامه داد: همه اقامتگاه‌هایی که از قدیم در شهرها و روستاها وجود داشته است و قلعه‌ها و محوطه‌های باستانی را به‌صورت میدانی و پیمایشی مورد مطالعه قرار دادند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سرخه با تأکید بر اینکه ۳۵ قلعه و تپه تاریخی در این راستا در جنوب شهرستان سرخه مورد شناسایی قرار گرفته است، اضافه کرد: قدمت سه تا چهار تپه تاریخی جنوب سرخه به دوران پاره‌سنگی و ۶۰ هزار سال قبل برمی‌گردد.

اخلاقی با اشاره به اینکه الآن دیگر اثری از این تپه‌ها نیست، تصریح کرد: آثار و شواهد روی زمین مثل ابزار سنگی را در این تپه‌ها پیدا کردند و مورد مطالعه قرار دادند و طرحش در اداره ما موجود است و در مرکز اسناد سازمان میراث فرهنگی هم این مطالعات، بررسی‌ها و شناسایی‌ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه شهرهای قدیمی از بین رفته است و دیگر وجود هم ندارد، افزود: یک شهر تاریخی در جنوب شهر پیدا کردیم؛ ولی شواهد، آثار و بقایای انسانی آن روی زمین وجود دارد؛ چون به شکل خرده‌سنگ است و تنها متخصصان می‌توانند آن را مورد مطالعه قرار دهند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سرخه با بیان اینکه طرح ایجاد منطقه نمونه گردشگری آبگرم از سمت افتر یکی از مصوبات سفر رئیس‌جمهوری در سرخه است، اضافه کرد: این طرح به مناقصه گذاشته شده و مشاور برای این طرح در حال انتخاب است.

  • وجود خیل پروژه‌های نیمه‌کاره

امیدعلی صادقی، کارشناس میراث فرهنگی در سمنان نیز با بیان اینکه ۲۰ سال پیش کاشان در بحث گردشگری در این حد که الآن شناخته شده است نبود، اضافه کرد: اقداماتی شد که الآن شهر کاشان ۳۰ تا ۴۰ درصد مسافران استان اصفهان را به خودش جذب می‌کند و نشان‌دهنده ایجاد عزمی جدی در حوزه گردشگری کاشان است.

وی با تأکید بر اینکه خیلی از پروژه‌ها در استان سمنان با وجود کلنگ‌زنی نیمه‌کاره مانده‌اند، تصریح کرد: چون مطالعات زیربنایی روی این پروژه‌ها به‌طور دقیق انجام نشده است، شاهد نیمه‌کاره ماندن آنها هستیم.

این کارشناس میراث فرهنگی در سمنان افزود: در مورد ایجاد مجموعه گردشگری در سمنان باید ابعاد مختلف آن از قبیل تعداد اتاق‌ها و درمجموع نیازهایش مشخص شود تا طراحی عاقلانه‌ای صورت گیرد.

صادقی با اشاره به اینکه خیلی از پروژه‌های عمرانی در استان سمنان بدون مطالعه اولیه کلنگ‌زنی شده‌اند، اضافه کرد: این پروژه‌ها الآن نیمه‌کاره رها شده و در جریان تکمیل به مشکل برخورد کرده‌اند.

وی با بیان اینکه باید زیرساخت‌ها در استان سمنان ایجاد شود، اظهار کرد: گذری بودن سمنان برای مسافران در مسیر زیارتی حرم امام رضا (ع) باید فرصت و این مشکل در حوزه گردشگری استان برطرف شود و شاهد اقامت طولانی مسافران و گردشگران در استان باشیم.

کد خبر 469953

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha