یک پژوهشگر میراث فرهنگی با اعلام جزئیات برگزاری مراسم هفتمین روز درگذشت حسین آقاجانی، درباره فعالیت‌های این چهره ماندگار مرمت سخنانی را بیان کرد.

حسین آقاجانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، علی فصیحی اظهار کرد: حسین آقاجانی، متولد سال ۱۳۲۴ در اصفهان بود و به‌صورت همزمان، رشته هنر را در هنرستان هنرهای زیبا و رشته ریاضی را در آموزشگاه شبانه مؤید خواند و سپس به استخدام اداره فرهنگ و هنر درآمد.

وی ادامه داد: شروع همکاری او با این اداره کل، مقارن با حضور موسسه ایتالیایی ایزمئو در اصفهان بود و به مدت هشت سال در کنار این تیم کار کرد، همچنین به‌صورت علمی و عملی مرمت نقاشی‌های عالی‌قاپو و چهلستون را انجام داد.

مشاور رسانهای مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان، خاطرنشان کرد: این مرمتگر، زمانی نیز از سوی موسسه ایکوروم وابسته به یونسکو، به ایتالیا اعزام شد و در امتحانات ورودی مدرسه مرمت رم رتبه دوم را کسب کرد. بعد از گذراندن این دوره هم به ایران بازگشت و مدرک کارشناسی ارشد رشته مرمت آثار و ابنیه و بافت را از دانشگاه فارابی دریافت کرد.

فصیحی افزود: حسین آقاجانی از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۷۴، معاون مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان بود و بر بازسازی تزئینات، اجرای کاشی‌کاری و کتیبه‌های حرم مطهر حضرت رقیه (س) در دمشق، مرمت مدرسه فیضیه و اشیای موزه قم، مصلی حرم عبدالعظیم حسنی و همچنین مرمت حرم حضرت معصومه (س) نظارت داشت.

وی یادآور شد: این چهره ماندگار مرمت، از سال ۱۳۸۴ عضو کمیته نگارگری فرهنگستان هنر ایران بود و با تدریس در دانشگاه هنر، شاگردان زیادی را در اقصی نقاط کشور تربیت کرد. متاسفانه میراث فرهنگی ایران، ۱۸ آذر ماه یکی از بهترین مرمتگران نقاشی و تزیینات وابسته به معماری را از دست داد.

مراسم هفتمین روز درگذشت حسین آقاجانی، ۲۵ آذرماه از ساعت ۱۳:۳۰ در حسینیه امام جعفر صادق (ع) واقع در چارسوی علیقلی آقا برگزار می‌شود.

کد خبر 469905

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha