مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان از کسب رتبه برتر این اداره کل در زمینه واگذاری طرح‌های منابع طبیعی به جوامع محلی خبر داد.

منابع طبیعی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، حمزه احمدی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان شنبه بیست‌وسوم آذر اظهار داشت: جنوب کرمان با پیشرفت ۸۰ درصدی طرح‌های واگذار شده به جوامع محلی رتبه برتر کشوری را به خود اختصاص داده و این در حالی است که برخی استان‌ها در این حوزه تنها ۳۰ درصد پیشرفت داشته‌اند.

وی با بیان اینکه مساحت منابع طبیعی جنوب کرمان سه میلیون و ۸۵۸ هزار هکتار است، تصریح کرد: لازمه نگهداری این عرصه‌ها داشتن دانش منطبق با هر منطقه و ابزارها و نیروی انسانی است و بخش دولتی به تنهایی توان مدیریت و حفظ این مقدار عرصه را ندارد.

وی به اهمیت دانش بومی هر منطقه تاکید کرد و افزود: این دانش برگرفته از کارکرد مردم بومی و اجداد آنها طی سال‌های گذشته بوده و با توجه به اینکه بخش آکادمیک و دولتی دانش بومی لازم را ندارد، مجبوریم برای حفظ عرصه‌های طبیعی به سمت مردم برویم زیرا بهره‌بردار و تاثیرگذار اصلی این عرصه‌ها همان مردم بومی و محلی منطقه هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان اظهار داشت: در این منطقه ۱۳ تشکل و تعاونی، تایید صلاحت شده که به بیشتر آن‌ها کار و طرح واگذار شده است.

وی با بیان اینکه افزایش مشارکت جوامع محلی در حفظ و احیای منابع طبیعی لازمه پایداری منابع طبیعی است، گفت: منابع طبیعی پایه حیات و توسعه پایدار است لذا حفاظت و نگهداری از منابع طبیعی، جنگل‌ها و مراتع باید اولویت همه باشد.

احمدی مردمی‌ شدن اقتصاد در روستاها، ارتقای مشارکت جوامع محلی و توانمندسازی آن‌ها در حفظ منابع طبیعی و محیط‌ ‌زیست کشور را از اهداف دفتر آموزش و ترویج این اداره کل عنوان کرد و افزود: اجرای این طرح بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست.

وی سپردن عرصه‌های منابع طبیعی به افراد بومی و ساکنان محلی را بسیار اثرگذار دانست و گفت: حفظ و حراست از منابع طبیعی باید به بهره‌برداران سپرده شود و بدون رضایتمندی مردم، عرصه‌های طبیعی پایدار نخواهد بود.

شهریورماه امسال ۳۵ طرح منابع طبیعی و آبخیزداری با اعتبار ۱۶۵ میلیارد ریال در جنوب کرمان به بهره‌برداری رسید و بیش از پنج هزار و ۱۰۰ خانوار از مزایای این طرح‌ها بهره‌مند شدند.

اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان مستقل از مرکز استان، هفت شهرستان را تحت پوشش دارد.

جنوب کرمان با یک میلیون نفر جمعیت از شهرستان‌های جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، منوجان، قلعه‌گنج، رودبار جنوب و فاریاب تشکیل شده است.

کد خبر 469879

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کرمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha