طرح «همنمک» برای نخستین بار و با هدف رساندن غذاهای دست نخورده و مازاد شهروندان به سفره نیازمندان توسط خانه مهر رضا(ع) که وابسته به موسسه خیریه متوسلین به امام رضا(ع) است اجرا می شود.

طرح همنمک

همشهری آنلاین/ زینب زینال زاده: نیازمندند اما صورتشان را با سیلی سرخ می‌کنند و چوب حراج به آبرویشان نمی‌زنند. موسسه های خیریه هم در راستای حفظ کرامت انسانی آنها را تحت پوشش قرار می دهند و از آنها به طرق مختلف حمایت می کنند. خانه مهر رضا در منطقه ۶ که وابسته به موسسه خیریه متوسلین به امام رضا(ع) است بیش از ۳۰۰ خانواده نیازمند را تحت پوشش دارد و طرح «همنمک» را با هدف همسفره شدن اغنیاء و فقرا اجرا می کند.

در مهمانی‌ها و همایش‌ها و دورهمی های دوستانه حتماً با دیس غذاهای دست نخورده مواجه شده‌اید. غذاهایی که گاهی اوقات بانیان مراسم نمی‌دانند با آنها چکار کنند و به ناچار داخل سطل‌های زباله می‌ریزند. کاری که اسراف است و در دین اسلام از آن منع شده‌ایم. این در حالی است که اگر خوب به اطرافمان بنگیریم قطعاً می‌بینیم کسانی را که نیازمند یک لقمه نان هستند.

به گفته مسئولان موسسه خیریه متوسلین به امام رضا(ع)، طرح همنمک با هدف رساندن غذاهای مازاد دست نخورده به سفره مستمندان اجرا می‌شود. ما ایرانیان نمک را نماد خیر و برکت می دانیم و به همین خاطر از این عبارت در نامگذاری طرح استفاده شده تا به شهروندانی که مشارکت می‌کنند، مفهوم همسفره بودن و همنمک شدن را القا کنیم. این طرح حدود ۲ ماه است که اجرا می‌شود و نهادها و سازمان‌ها بیشترین مشارکت را  در ان داشته‌اند. متولیان طرح قصد دارند از این طریق مازاد غذاهای دست نخورده‌ای را که در همایش‌ها، مراسم‌های مختلف یا مهمانی‌های خانوادگی و دوستانه باقی می‌ماند با حفظ کرامت انسانی به دست نیازمندان برسانند.

نکته مهم در اجرا و مشارکت طرح همنک این است که با توجه به امکان انتقال بیماری‌ها از طریق غذا، متولیان طرح از پذیرش عذاهای دست خورده معذور هستند و شهروندان هم به این موضوع دقت کنند و از تحویل دادن چنین غذاهایی خودداری کنند.

مشارکت با یک تماس

ارتباط اهالی با این موسسه و مشارکت آنها در طرح همنمک از طریق شماره ۴۴۷۴۳۴۱۰ میسر است که در آینده نزدیک این ارتباط از طریق سامانه ۱۸۰۱ انجام می‌شود. اهالی و مسئولان و بانیان برگزار کننده همایش و جلسات می‌توانند در پایان مراسم با این شماره ها تماس بگیرند. ماموران موسسه با کلاه‌های متحدالشکل و خودرو ویژه و آرم دار و همراه داشتن کارت شناسایی به نشانی ثبت شده مراجعه و غذاها را در ظروف یکبار مصرف ریخته و دریافت می‌کنند. این غذاها حداکثر در مدت ۱۰ ساعت به دست نیازمندان می‌رسد و بنا به هر دلیلی اگر این کار انجام نشود، غذاها در محیط بهداشتی آشپزخانه موسسه و داخل گرمخانه نگهداری می‌شود.

مسئولان موسسه خیریه متوسلین امام رضا(ع) از مشارکت شهروندان در این طرح استقبال می کنند و امیدوارند هر شهروند یک سفیر همنمک شود و حتی اگر غذایی ندارد لااقل از طریق اطلاع رسانی در این طرح مشارکت کند.

رخ دادن اتفاق خوب به دست زوج ها

زوج‌های جوان که در آستانه آغاز زندگی مشترک هستند می‌توانند با اهدای غذای مازاد مراسم عروسی‌شان در این کار خیر و خداپسندانه مشارکت و نیازمندان را در شادی‌شان شریک کنند. اکثر زوج‌ها دلشان می‌خواهد زندگی مشترکشان را با یک اتفاق خوب و دلنشین  یا یک لبخند و شادی ماندگار شروع کنند. شرکت در طرح همنمک می‌تواند بهترین گزینه باشد. زوج‌های جوان می‌توانند با مشارکت در این طرح غذاها را در سفره نیازمندان قرار دهند و با آنها همنمک شوند.

کد خبر 469848

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha