پس از ناکام ماندن سیاستمداران اسرائیلی در تشکیل یک کابینه ائتلافی، سومین انتخابات در ۱۲ ماه اخیر برای پایان دادن به بن‌بست سیاسی در سرزمین‌های اشغالی برگزار می‌شود.

كنست پارلمان اسرائيل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، مهلتی که پارلمان رژیم صهیونیستی موسوم به کنست برای شکل‌گیری یک دولت ائتلافی معین کرده بود، نیمه‌شب چهارشنبه به پایان رسید و به این ترتیب، شمارش معکوس برای برگزاری یک انتخابات دیگر آغاز شد. بر اساس قانون، انتخابات نمی‌تواند در کمتر از سه ماه آینده برگزار شود و بن‌بست سیاسی در اسرائیل ناگزیر تا سال آینده میلادی هم ادامه می‌یابد.

نمایندگان مجلس تا نیمه‌های شب درباره زمان برگزار کردن انتخابات بحث و در نهایت روز دوم مارس ۲۰۲۰ را پیشنهاد کردند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و رقیبش بنی گانتس نتوانستند در دو انتخابات گذشته دست بالا را داشته باشند و دولت تشکیل دهند. تلاش هر دو نفر برای به دست آوردن ۶۱ رای مورد نیاز پارلمان بدون نتیجه ماند و مهلت ۲۱ روز پارلمان هم با کنار نیامدن دو حزب رقیب به پایان رسید.

آنچه در صحنه سیاسی اسرائیل در یکی دو ماه اخیر رخ داد، بیش از همه به سود نتانیاهو بود که می‌ترسید پس از یک دهه قدرت را در رژیم صهیونیستی از دست بدهد و حزب مخالف دولت را دست بگیرد. هر چند رهبر حزب لیکود با چند اتهام اساسی در بخش فساد مالی روبه‌رو شده و حتی جایگاه خود را در رهبری حزب هم لرزان‌تر از همیشه می‌بیند. او کمتر از دو هفته دیگر باید مقابل اعضای حزب لیکود حاضر و بار دیگر به ریاست برگزیده شود.

هر چند کارشناسان می‌گویند نتانیاهو دوباره رهبر لیکود می‌شود اما در انتخابات پیش رو دیگر دست بالا را نخواهد داشت. انتظار می‌رفت دو رهبر احزاب اصلی در نهایت به یک تفاهم برسند و دولتی ائتلافی تشکیل دهند اما در مذاکره‌ها مشخص شد اختلاف میان آنها بسیار عمیق است و بیشترین اختلاف هم درباره تعیین نخست‌وزیر پیش آمد. گانتس با وعده برکنار کردن نتانیاهو رهبری حزب را برنده شد و نمی‌توانست دولت را به رقیب خود بپسرد.

برگزاری سومین انتخابات سراسری در کمتر از یک سال میلیون‌ها دلار برای دولت رژیم صهیونیستی هزینه خواهد داشت و گمان می‌رود مبارزه‌های انتخاباتی بیش از پیش بر اختلاف میان مردم و احزاب بیفزاید. تاکید نخست‌وزیر فعلی اسرائیل بر دامن زدن به اختلاف با اعراب سرزمین‌های اشغالی برای بردن انتخابات است و او البته مانع بزرگ فساد اقتصادی را هم پیش روی خود دارد.

کد خبر 469716

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha