نخستین نمونه‌های تاکسی‌های پرنده در کمتر از سه سال دیگر به شهرهای شلوغ دنیا پا می‌گذارند و گردش مالی این صنعت نوظهور تا سال ۲۰۴۰ به ۱.۵ تریلیون دلار می‌رسد.

نمونه آلماني تاكسي پرنده

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آرکی‌تایزر، دست‌کم چند شرکت دانش‌بنیان در گوشه و کنار جهان در حال طراحی و اجرای نوعی از تاکسی‌های پرنده هستند که برای بالا رفتن و فرود آمدن فقط فضای عمودی نیاز دارند و با تولید آلودگی نزدیک به صفر، می‌توانند مناسب‌ترین گزینه برای دست گرفتن حمل و نقل درون‌شهری به ویژه در مسافت‌های کوتاه باشند.

این تاکسی‌ها برای جابه‌جا شدن از نیروی برق استفاده می‌کنند و باتری‌های موجود در آنها می‌تواند توان نیم ساعت پرواز را تامین کند. هزینه بسیار کم، ایمنی بسیار زیاد، آلودگی نزدیک به صفر و آرام و بدون صدا بودن از جمله امتیازها و برتری‌های تاکسی‌های پرنده نسبت به تاکسی‌های موجود است استفاده از آنها را در آینده نزدیک اجتناب‌ناپذیر و از نظر اقتصادی به‌صرفه می‌کند. کارشناسان معتقدند تا ۲۰ سال دیگر گردش مالی این صنعت ۱.۵ تریلیون دلار می‌شود.

از میان انبوه شرکت‌های فعال در عرصه تولید تاکسی‌های پرنده، دو شرکت انگلیسی ورتیکال آئروسپیس و آلمانی لیلیوم به تازگی پیشرفت‌های شگرف نشان داده‌اند. حدود دو ماه پیش نخستین نمونه تاکسی پرنده ورتیکال آئروسپیس با وزنه‌ای ۲۵۰ کیلوگرمی درون خود یک پرواز آزمایشی در ولز انجام داد و همتای آلمانی هم تصاویر پرواز تاکسی پرنده خود را منتشر کرد که با سرعتی جالب رو به جلو می‌رود. چهار جوان آلمانی بنیانگذار لیلیوم می‌گویند نمونه پنج صندلی تاکسی پرنده آنها تا ۲۰۲۵ آغاز به کار می‌کند.

لیلیوم و وی‌ای امیدوارند تاکسی‌های پرنده هر کدام به ترتیب مسیرهای ۳۰۰ و ۱۶۰ کیلومتری را در هر پرواز پشت سر بگذارند. با پیشرفته‌تر شدن فناوری موجود در باتری این تاکسی‌ها، دست یافتن به مسیرهای طولانی‌تر عملی و به این ترتیب استفاده از این ابزارها در حمل و نقل درون‌شهری مطمئن‌تر خواهد شد. کارشناسان و مدیران این دو شرکت معتقدند کمتر از سه تا پنج سال آینده می‌توانند تاکسی‌های پرنده خود را روانه بازار کنند.

از سوی دیگر، به کار گرفتن تاکسی‌های پرنده درون شهر مستلزم فراهم شدن پیش‌زمینه‌ها و زیرساخت‌هایی چون تصویب قوانین حمل و نقل هوایی، پیشرفت کردن سیستم‌های دیده‌بانی و به‌صرفه بودن استفاده از نظر مالی و اقتصادی است. ضمن اینکه تاکسی‌های پرنده برای فرود آمدن و به هوا بلند شدن و شارژ یا عوض کردن باتری نیاز به ایستگاه‌هایی ویژه دارند که در شهرهای شلوغ، فراهم کردن این مکان‌ها تقریبا نشدنی است.

حتی اگر این پیش‌نیازها فراهم شود، پرواز آزمایشی تاکسی‌های پرنده و تایید عملکرد آنها در اروپا و آمریکا چند سال زمان و میلیون‌ها دلار هزینه می‌برد. افزایش بی‌رویه تعداد تاکسی‌ها هم نیاز به قوانین سفت و سخت دارد تا پرواز همزمان هزاران تاکسی پرنده اوضاع را بحرانی نکند. شاید در سال‌های ابتدایی فقط بتوان از این ابزار پرنده در مسیرهای خارج شهر بهره برد تا کارآیی آنها برای همه به ویژه مسافران ثابت شود.

آنها که کمی بدبین‌ترند می‌گویند تاکسی پرنده در نهایت می‌تواند یک اسباب‌بازی لوکس و گران برای گروه پولدار جامعه باشد. خوش‌بین‌ها هم معتقدند می‌توان از تاکسی پرنده برای پیش بردن اهداف حمل و نقل عمومی بهره برد. هر چه باشد، در آینده دور و نزدیک شاید هنگام قدم زدن در خیابان یکی از آشناها را در تاکسی پرنده بالای سرتان ببینید و برایش دست تکان دهید.

کد خبر 469715

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha