پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷
۰ نفر

نشست بررسی برنامه ملی توسعه گردشگری کشور با حضور نمایندگان سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد و سازمان جهانی گردشگری و فعالان گردشگری استان اردبیل در شهر گردشگری سرعین برگزار شد.

اردبیل

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، در این جلسه فرصت‌ها و قابلیت‌های گردشگری استان اردبیل با حضور مدیران کل دستگاه‌های اجرایی مرتبط با گردشگری این استان برای بررسی و ثبت توسط مارچللو نوتاریانی نماینده سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) ارائه شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل در این جلسه ضمن ظرفیت‌های مختلف گردشگری این استان گفت: استان اردبیل به دلیل شرایط خاص جغرافیایی از شمال تا جنوب، دارای تنوع فرهنگی و اقلیمی است.

نادر فلاحی با بیان این که ایران مقصد امن و ارزان گردشگری در منطقه است، افزود: استان اردبیل هم در این سرزمین کهن، یکی از مقاصد اصلی و ارزان سفر محسوب می‌شود.

وی با اشاره به وجود مکان‌های تاریخی از جمله سایت شهر یئری مشگین‌شهر با قدمت بیش از هفت هزار سال، مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی، کوه سبلان و سایر ویژگی‌های منطقه در بوم‌گردی، آبدرمانی، ورزش‌های آبی و زمستانی و طبیعت بی‌نظیر بیان کرد: این استان با احداث پل‌های معلق متعدد، به قطب گردشگری هیجانی تبدیل شده است.

فلاحی اضافه‌کرد: اردبیل با توجه به موقعیت جغرافیایی، دارای مواهب متعدد و متنوع طبیعی است به طوری که در شعاع ۷۰ کیلومتری دریا، کوهستان، جنگل و دشت در دسترس گردشگران قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل با اشاره به وجود چشمه‌های متعدد آبگرم با خواص درمانی گفت: این استان با دارا بودن چندین پیست اسکی و قابلیت کمی و کیفی مطلوب اقامتی در شهر سرعین، می‌تواند یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگران زمستانی باشد.

گردشگری، صنعت سفید در کسب و کار

صغری فرشی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل نیز در این جلسه با بیان این که رونق گردشگری موجب ایجاد کسب و کارهای متعددی در سطوح مختلف می‌شود، گفت: انتخاب اردبیل به عنوان پایتخت کشورهای عضو اکو در سال ۲۰۲۳ سندی بر فعالیت‌های انجام شده در این مدت کوتاه است.

نمایندگان جامعه اقامتی و آب‌های درمانی استان اردبیل نیز در این جلسه با بیان این‌که اردبیل بیش از ۲۰۰ مرکز اقامتی و نزدیک به ۳۰ مجتمع آبدرمانی دارد، اظهارکردند: چنین ظرفیتی در بین تمام مراکز گردشگری دنیا بی‌نظیر است.

آماده همکاری برای جذب گردشگر در ۶ سایت طبیعی هستیم

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اردبیل نیز در این جلسه اظهارکرد: اردبیل با دارا بودن قابلیت‌های بسیار خاص و متنوع زیستی و طبیعی می‌تواند پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر جهان شود.

شهند گفت: با معرفی قابلیت‌های طبیعی و زیستی اردبیل، گردشگران و دوستداران محیط ‌زیست می‌توانند از سراسر جهان به این استان سفر کرده و با امنیت بالا در این استان اقامت کنند.

وی افزود: اداره کل حفاظت از محیط زیست استان حاضر به معرفی و همکاری در ۶ سایت از جمله دریاچه نئور و تالاب‌های مغان و همچنین کوه سبلان جهت جذب گردشگران است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان تاکیدکرد: در تمام برنامه‌های پیش‌بینی شده انتظار می‌رود که پیوست محیط زیستی و حفظ این منابع نیز در نظر گرفته شود.

همکاری راهداری جهت خروج از فصلی بودن گردشگری

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل نیز در این جلسه گفت: برای خروج گردشگری اردبیل از حالت فصلی، تمام راهداران آماده گشایش راه‌های مواصلاتی استان هستند.

علی رحمتی با بیان این‌که تمام دستگاه‌های مرتبط برای تحقق هدف رونق گردشگری در استان همکاری و تعامل لازم را دارند، افزود: اردبیل دارای ۱۶۰ کیلومتر راه اصلی است ولی به زودی به بیش از ۴۰۰ کیلومتر افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اتمام خط ریلی اردبیل با ۱۸۰ کیلومتر طول در سال آینده اضافه کرد: با بهره‌برداری از این خط ریلی، زمینه سفر زمینی ایمن به استان فراهم خواهد شد.

وی بیان کرد: هم‌اکنون روزانه بیش از ۲۵۰ دستگاه خودرو باری و مسافری از پایانه مرزی بیله‌سوار تردد می‌کند که فرصتی بسیار مهم برای اردبیل محسوب می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان  تصریح کرد: با تلاش شبانه‌روزی راهداران، تمام راه‌های مواصلاتی استان اردبیل در فصل زمستان بدون هیچ مشکلی قابلیت تردد دارند.

لزوم برندسازی در صنعت گردشگری اردبیل

نماینده سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو ـ UNESCO) و سازمان جهانی گردشگری نیز در این جلسه با تاکید بر این که اردبیل از جاذبه‌های متعدد گردشگری برخوردار است، گفت: این استان مشکلی برای جذب گردشگر ندارد.

"مارچللو نوتریانی" با بیان این که در این جلسه موارد قابل توجهی طرح شد و نتایج خوبی را احصا کردیم، افزود: همواره و در هر زمانی آماده دریافت پیشنهادها و نظرات فعالان گردشگری استان اردبیل هستیم.

وی با ابراز خرسندی از حضور فعالان و مسئولان دولتی مرتبط با گردشگری در این جلسه بیان‌کرد: هم‌افزایی و همراهی هر چه بیشتر بین دستگاه‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد موجب رونق گردشگری خواهد شد.

وی به لزوم برندسازی در صنعت گردشگری ایران اشاره کرد و گفت: هر نقطه از ایران و تک تک ظرفیت‌های اردبیل قابلیت تبدیل شدن به یک برند و هدف گردشگری را دارد.

نوتریانی تاکید کرد: باید به وجود میراث جهانی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی در این منطقه با تمام وجود افتخار کنید و در عین حال، مدیریت گردشگری در تمامی سطوح باید در استان اردبیل تقویت شود.

وی بیان‌کرد: مساله آموزش یکی از اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذار در جذب و ماندگاری گردشگر محسوب می‌شود و لازم است که به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 469699

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha