گرتا تونبرگ دختر نوجوان سوئدی کنشگر محیط‌زیستی که اعتراضاتی جهانی به بی‌عملی رهبران جهانی در برابر بحران اقلیمی را رهبری کرده است به عنوان «شخص سال» مجله تایم انتخاب شد.

Greta Thunberg 2

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌ان‌ان گرتا تونبرگ ۱۶ ساله‌ جوانترین فردی است که تا به حال مجله تایم به عنوان «شخص سال» انتخاب کرده است.

تونبرگ پس از سخنرانی خشمگینانه‌اش خطاب به رهبران جهانی در «اجلاس کنش اقلیمی سازمان ملل» در ماه سپتامبر در نیویورک در انتقاد از بی‌عملی‌شان در برابر بحران اقلیمی که در اینترنت فراگیر شد، توجه بین‌المللی را به خودش جلب کرد.

او بار دیگر کنفرانس COP25 25 در مادرید در هفت گذشته بار دیگر از رهبران جهانی انتقاد کرد.

ادوارد فلسنتال، سردبیر تایم نوشت: «تونبرگ به بزرگترین صدا درباره بزرگترین موضوع رویاروی سیاره ما و تجسمی از دگرگونی گستردهتر نسلی در فرهنگ ما است که خود را در هر جایی از پردیس‌های دانشگاهی در هنگ‌کنگ تا سالن‌های کنگره در واشنگتن نشان می‌دهد.»

هر سال، مجله تایم تاثیرگذارترین شخص، گروه، جنبش یا ایده را در ۱۲ ماه گذشته معرفی می‌کند. تایم سال پیش گروه «نگهبانان» (Guardians)، گروهی از روزنامه‌نگاران که در محل کارشان هدف آزار یا تعدی قرار گرفته بودند، را به عنوان شخص سال معرفی کرد. گروه «شکنندگان سکوت»، گروهی از افراد که پیشگام گزارش سوءرفتار جنسی نسبت به خودشان شدند، را به عنوان شخص سال برگزید.

این سومین سال متوالی است که مجله تایم یکی از رهبران جهانی را برای شخص سال انتخاب نمی‌کند. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در سال ۲۰۱۵ و دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ به عنوان شخص سال معرفی شدند. آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی و جوزف استالین، رهبر شوروی نیز در زمان خودشان به عنوان مرد سال مجله تایم برگزیده شدند.

فلسنتال در مصاحبه‌ای در این هفته گفت: «شخص سال از دیدگاه ما شخصی است که بیشترین تاثیر را چه خوب و چه بد بر رویدادهای سال گذاشته است. در واقع به نظر من مجله تایم درباره اشخاص و ایده‌هایی است که جهان را شکل می‌دهند و شخص سال درباره افرادی است که به آن سال شکل می‌دهند.»

فلسنتال در رونمایی شخص سال ۲۰۱۹ در شوی تلویزیونی Today درباره تونبرگ گفت: «او ۱۴ ماه پیش یک معتترض تنها با یک پلاکارد نقاشی‌شده با دست بود. او اکنون میلیون‌ها نفر در سراسر جهان در ۱۵۰ کشور را رهبری می‌کند تا به خاطر سیاره ما عمل کنند.»

فهرست‌ نامزدهای شخص سال ۲۰۱۹ مجله تایم شامل دونالد ترامپ، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا، «افشاگر» (Wistleblower) ناشناسی که رابطه ترامپ با دولت اوکراین برای اعمال نفوذ در انتخابات آینده رئیس‌جمهوری این کشور را لو داد و معترضان هنگ‌کنگی بودند.

کد خبر 469612

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha