مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۶
۰ نفر

 استان سمنان همیشه سهم کمتری از بودجه سالانه کشور دارد. با نگاهی به بودجه‌های سال‌های قبل، مشخص می‌شود که این استان در رده‌های پایینی جدول بودجه کشور قرار دارد.

بودجه

به‌گزارش همشهری آنلاین: ۱۷ آذر امسال دکتر «حسن روحانی»، رئیس‌جمهوری، لایحه بودجه سال ۹۹ را تقدیم مجلس کرد که در این لایحه، استان سمنان کم‌ترین سهم از بودجه کشور را دریافت کرد و در انتهای جدول قرار گرفت. بی‌شک این سوال برای خیلی از مردم و به ویژه سمنانی‌ها به وجود آید که چرا سهم این استان در بودجه کشور تا این میزان پایین است؟

جایگاه سمنان عادی است

معاون برنامه و بودجه سمنان درگفت‌وگو با همشهری‌آنلاین دراین‌باره اظهار کرد: استان سمنان امسال در انتهای جدول بودجه سال ۹۹ قرار دارد و این مساله دوراز انتظار نبوده است. زیرا همه ساله سمنان جایگاهی نزدیک به این را در بودجه سالانه کشور دارد و این امری عادی است.

«احسان صباغیان» گفت: مهم‌ترین عامل تخصیص بودجه به هر استانی جمعیت آن است. ازآنجاکه سمنان ازاستان‌های کم‌جمعیت کشور است، طبیعتا بودجه کمتری هم برایش اختصاص می‌یابد.

وی افزود: این لایحه فعلا تقدیم مجلس شورای اسلامی شده وهنوزبه تصویب نرسیده است. تا آن زمان فرصت هست و متولیان امر استان براساس نیازها و ضرورت‌ها این بودجه را پیگیری می‌کنند تا سهم عادلانه‌ای به سمنان تخصیص یابد.

ملاک‌های تخصیص بودجه‌های استانی

محرومیت‌زدایی ازاستان‌های کشور، شعاری است که همه دولت‌ها چه قبل از روی‌کارآمدن و چه بعد از آن سرمی‌دهند، بااین وجود اما در بودجه‌های سالانه کشور می‌بینیم که جایگاه برخی استان‌ها در دریافت بودجه‌ها چندان تغییر نمی‌کند. با وجود شعار محرومیت‌زدایی باید مشخص شود که ملاک‌های تعیین بودجه‌های استانی چیست.

یک اقتصاددان در گفت‌وگو با همشهری آنلاین اظهار کرد: بودجه‌بندی‌ها باید براساس آمایش سرزمین انجام شود و مبنی بر برنامه‌های راهبردی برای توسعه وپیشرفت استان‌ها باشد. درصورت انجام آمایش سرزمین، شاهد درآمدزایی استان‌ها خواهیم بود و دراین رابطه درآمد استان‌ها در تخصیص و دریافت بودجه‌ها تاثیرگذارهستند. اما درعمل می‌بینیم که این آمایش سرزمین در کشور رخ نداه است.

«وحید شقاقی شهر» گفت:در نظام اقتصادی کشور بودجه‌ریزی مرکزی و از بالا به پایین است. به همین دلیل این اقدام با درآمد استان‌ها هم‌خوانی ندارد. زیرا به آمایش سرزمین توجه نمی‌شود.

وی افزود: ازآنجاکه آمایش سرزمین انجام نشده، دولت طبق روال سابق بودجه‌ها را تنظیم می‌کند که در این‌رابطه مساله جمعیت، نظام اداری، پروژه‌های در دست ساخت و غیره تاثیرگذارهستند.

تخصیص ۳۰ درصد بودجه سال ۹۸

اگرچه به گفته معاون برنامه و بودجه سمنان تا نهایی‌شدن سهم بودجه این استان فرصتی باقی است، اما  فرماندار سمنان  چهارشنبه ۲۰ آذر در نشست شورای اداری و کمیته برنامه‌ریزی شهرستان سمنان گفت: مجموع بودجه شهرستان برای امسال ۴۰۳ میلیارد و ۲۴۰ میلیون ریال بود که ۳۰ درصد از این میزان به مقدار ۱۱۲ میلیارد و ۸۹۰ میلیون ریال تخصیص یافت.

«سیدعباس دانایی» افزود:سمنان ۲۸۵ میلیارد ریال اعتبار متوازن، ۸۵ میلیارد ریال اعتبار خالص استانی و ۲۸ میلیارد ریال از محل ۲۷ صدم درصد ارزش افزوده سهم اعتباری دارد.

وی اضافه کرد: ازمحل اعتبار متوازن شهرستان سمنان ۷۶ میلیارد ریال معادل ۳۰/۴درصد، از محل اعتبار ۲۷ صدم درصد ارزش افزوده  ۲ میلیارد و ۳۳۰ میلیون ریال معادل ۸ درصد و در مجموع ۳۰ درصد از اعتبارات شهرستان سمنان در سال ۹۸ تاکنون محقق شد.

این درحالی است که دکترروحانی در روز ارائه لایحه بودجه سال ۹۹ در مجلس شورای اسلامی گفت: «امروز تقریباً ۹ ماه از سال ۹۸ می‌گذرد و در این مدت بودجه‌های جاری به‌موقع پرداخت شده و ۳۴ هزار میلیارد تومان از بودجه عمرانی تاکنون پرداخت شده است. ازطرف دیگر طرح‌های مهم و اساسی یا افتتاح شده است یا تا پایان سال افتتاح خواهد شد.».(فارس-آذر۹۸)

کد خبر 469583
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha