مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰
۰ نفر

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از ثبت سد تاریخی سفیدرود به عنوان میراث صنعتی در فهرست آثار ملی خبر داد.

سد سفیدرود

به‌ گزارش همشهری آنلاین به نقل از مرکز روابط‌ عمومی و اطلاع‌رسانی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان، شهرود امیرانتخابی افزود: سد سفیدرود، اولین سد بتنی-مخزنی کشور است که به شکل مدرن اجرا شده و از معروف‌ترین سدهای ایران و شاهرگ حیاتی گیلان محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: این سد در شهر منجیل، دقیقا در در محل پیوستن دو رود قزل‌اوزن و شاهرود و بر روی دومین رود بزرگ ایران ساخته شده است. ساخت این سد درسال ۱۳۳۴ شروع و در سال ۱۳۴۱ به بهره‌برداری رسید.

امیرانتخابی افزود: با احداث این سد علاوه بر ذخیره نمودن آب به منظور ایجاد یک منبع کافی و مطمئن برای آبیاری ۲۴۰ هزارهکتار اراضی گیلان، از قدرت ریزش آب استفاده شده و نیروگاه مجهز بزرگ ۸۷۵۰۰ کیلوواتی هم بوجود آمد.

چاپ تمبر یادبود از سدسفیدرود و ضرب سکه به مناسبت افتتاح نشان از اهمیت این سد در کشور داشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان خاطرنشان کرد: در جلسه شورای ثبت میراث صنعتی کشور که در روز شنبه ۱۶ آذر ۹۸ در شهرستان ماهشهر خوزستان با حضور شورای سیاست گذاری آثار ملی کشور برگزار گردید، ۱۲ اثر میراث صنعتی گیلان از جمله سد تاریخی سفیدرود در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت.

کد خبر 469558

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha