مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹
۰ نفر

با صرف اعتباری افزون بر سه میلیارد ریال، طرح مرمت و استحکام بخشی مسجد جامع قدیم بافق انجام و از تخریب آن جلوگیری شد.

مسجد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، رئیس ادراه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بافق  چهارشنبه ۲۰ آذر اظهار داشت: توجه به این بنای تاریخی ارزشمند سال‌ها مغفول مانده بود که با ورود این اداره پروژه بهسازی، مرمت و استحکام بخشی آن انجام شد.

لیلا رنجبر افزود: اماکن مذهبی چون مساجد، امامزادگان، زیارتگاه‌ها و ... همواره عناصر و مؤلفه‌های جذب گردشگران مذهبی داخلی و خارجی بوده است.

به گفته این مسوول، مسجد جامع قدیم بافق نمونه‌ای از این مکان های معنوی و عبادتی است که از منظر مکان نگاری نقشی مرکزی و محوری در ساختار تاریخی - فرهنگی بافق و در مجاورت  مضجع شریف امامزاده عبدالله ابن موسی کاظم (ع)  بافق و میدان تاریخی خان  قرار دارد.

وی تصریح کرد: این مسجد دارای آثار معماری تاریخی و مذهبی بی بدیلی است که در معرض آسیب های طبیعی و انسانی قرار گرفته بود که با تاکید امام جمعه و مساعدت فرماندار بافق، کار مرمت و استحکام بخشی انجام و از تخریب این میراث تاریخی ارزشمند پیشگیری شد.

گِرد بودنِ گنبد مسجد جامع بافق، از نظر معماری در دنیا بی‌نظیر و مشهور است و نمای آن زیبایی و شکوه خاصی دارد و از دیگر دیدنی‌های مسجد بافق، هشتی‌های بزرگی است که در ضلع شرقی این مسجد قرار دارد.

این‌ بنا از دو قسمت تابستانه و زمستانه تشکیل شده است که در قسمت تابستانی مسجد شبستان‌ها و بادگیرهای بزرگ به سبک مسجد جامع‌ کبیر یزد در دو ردیف، با پایه‌های محکم به چشم می‌خورند که تماشایی است.

مسجد جامع بافق، از زیباترین و مهمترین بناها و دیدنی‌های با شکوه شهرستان بافق محسوب می‌شود و از نظر معماری در بین بناهای تاریخی یزد، بسیار ارزشمند و محبوب است، به طوری که هر سال به ویژه در ایام نوروز و پائیز گردشگران زیادی با تور یزد راهی بافق می‌شوند و از این مسجد دیدن می‌کنند.

 سبک معماری این بنا متعلق به دوران صفوی و تزئینات آن مربوط به دوران قاجاریه می باشد و با شماره ۱۸۲۸ در سال ۱۳۷۵ خورشیدی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر یزد قرار دارد.

کد خبر 469545

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار یزد

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha