وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: حمله امنیتی علیه زیرساخت‌های دولت الکترونیک اتفاق افتاد اما نمی‌توانم از جزئیات آن صحبت کنم.

آذری جهرمی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محمدجواد آذری‌جهرمی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اضافه کرد: این حمله توسط سپر امنیتی دژفا شناسایی و دفع شده و ابعاد آن در حال استخراج شدن است. این حمله بسیار بزرگ بوده و باید ابعاد آن به صورت کامل مورد بررسی قرار بگیرد.

وی درباره اینترنت ملی و این ادعا که قرار است به زودی شبکه جهانی اینترنت در ایران قطع شود، گفت: این روشن است که چیزی به نام اینترنت ملی معنای خارجی ندارد، اینترنت یک شبکه جهانی است و تقسیم آن به داخلی و بین‌المللی، درست نیست. شبکه ملی اطلاعات با اینترنت ملی تفاوت‌های زیادی دارد. هدف کسانی که از لفظ اینترنت ملی استفاده می‌کنند تخریب دستاوردهای ایرانی در حوزه‌های مختلف است.

آذری جهرمی افزود: زمان زیادی از هنگامی که امریکا از برجام خروج و بی‌تعهدی‌هایش را علیه ایران آغاز کرد نگذشته است. مردم ایران را در حوزه‌های مختلف تحریم و آن‌ها را تروریست خواندند. شرکت‌های مختلف و همچنین نزدیک ۹ ماه قبل ارائه خدمات ابری به شرکت‌های ایرانی را تحریم کردند. ما یادمان نرفته آن‌ها یک شب وارد گوشی‌های تلفن همراه مردم ایران شدند و اپلیکیشن‌های تحریمی را پاک کردند.

ویر ارتباطات با اشاره به این که امریکا همین الان خدمات پرداخت را به شرکت‌های ایرانی ارائه نمی‌دهد، خاطرنشان کرد: ما باید دست روی دست بگذاریم که امریکا تعیین کند کدام شرکت ایرانی قرار است رشد کند و کدام یک نباید رشد کند؟ توسعه شبکه ملی اطلاعات را به توصیه رهبر معظم انقلاب با جدیت پیش می‌بریم که سهم خود را در دنیا بگیریم. زمانی که امریکا تحریم‌هایی علیه من و وزارت ارتباطات وضع کرد پیام ما روشن بود که استارتاپ‌های ایرانی را به نمایشگاه باکوتل آذربایجان بردیم. اگر اینترنت نباشد چطور می‌خواهیم در کشورهای دنیا تجارت کنیم؟

وی مباحثی که پیرامون شبکه ملی اطلاعات و قطع اینترنت مطرح می‌شود را دروغ و پروپاگاندا خواند و گفت: به زودی درباره شبکه ملی اطلاعات با مردم صحبت خواهم کرد، هدف شبکه ملی اطلاعات رشد اقتصاد کشور در حوزه اقتصاد دیجیتال و اینترنت امروزه برای توسعه اقتصاد اکسیژن است.

آذری جهرمی تصریح کرد: مگر می‌توانیم در حوزه کشاورزی ارتباط خود را با دنیا قطع کنیم و صادرات انجام ندهیم؟ حوزه اینترنت هم به همین شکل است و به هیچ وجه قطع نمی‌شود مگر در موارد خاص مانند چند روز قطعی که مجموعه امنیتی برای کنترل اوضاع دستور به قطع آن دادند، پس از پایان این التهاب‌ها حتما با مردم صحبت خواهم کرد.

  •  کسر هزینه اینترنت بین‌الملل در زمان قطع اینترنت پیگیری می‌شود

وی اشاره کرد: روز گذشته متوجه شدم که اپراتورها در زمان قطع اینترنت، هزینه اینترنت بین‌الملل را در قبض مردم منظور کردند که این مصداق حق‌الناس است، از سازمان تنظیم مقررات خواستم که این مورد را پیگیری کنند. وزیر ارتباطات در خصوص خسارت کسب و کارها در چند روز قطعی اینترنت گفت: در این مدت به استارتاپ‌ها و کسب و کارها خسارت وارد شده و هنوز برخی به شرایط درآمدی قبل از اینترنت برنگشته‌اند. در همین خصوص جلساتی را با اتاق بازرگانی تهران و ایران نظام صنفی رایانه‌ای و اتحادیه کسب و کار نوپا برگزار کردیم تا در آینده نزدیک به نتیجه برسیم.

وی درباره انتقاد کاربران به عملکرد پیام‌رسان‌های بومی در دوره قطعی اینترنت تصریح کرد: بر اساس گزارشی که به دست من رسیده است، ظرفیتی که طی آن مدت روی پیام‌رسان‌های داخلی آمد به اندازه گذشته نبود، البته این گزارش تا روز ششم و هفتم قطعی بود. بعد از آن آماری به دست من نرسید. اطلاع دارم که برخی خوب کار کردند، برخی اختلال داشتند، برخی موانع سخت‌افزاری داشتند و برخی دیگر معماری نرم‌افزارشان ایراد داشت، اما در این بین، پیام‌رسان‌های کمتر مشهوری بودند که خدمات خوبی ارائه دادند.

وزیرارتباطات افزود: شرکت‌های ارزش افزوده‌ای که تخلف کرده‌اند از وزارت ارتباطات مجوز ندارند و بهترین مستند هم جمع‌آوری شکایت مردم و ثبت آن‌ها بود که اینها باید حسابرسی شوند. ما به مجموعه‌ای که تحت عنوان سران سه قوه تصمیمات اقتصادی می‌گرفتند نامه زدیم تا به وزارت ارتباطات اجازه حسابرسی بدهند که ما را به مرکز ملی فضای مجازی ارجاع دادند و مرکز ملی فضای مجازی معتقد است دستگاه قضایی بایستی ورود کند، ما شکایت را ارائه داده‌ایم و منتظر بررسی دستگاه قضایی هستیم.

کد خبر 469505

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha