جمعه ۲ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۱:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: حزب الله لبنان درباره تبعات ترمیم دولت سنیوره بدون توجه به خواسته‌های مخالفان به نبروهای حاکم موسوم به 14 مارس هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، امین جمیل رئیس‌جمهور پیشین و رئیس حزب کتائب و از سران گروه جریان حاکم بر لبنان(14 مارس) بر ضرورت اعطای اولویت به انتخاب رئیس‌جمهور جدیدی "در سریعترین زمان ممکن" تاکید کرد، اما درعین حال گفت که در صورت شکست دراین تلاش، امکان بررسی "راه حل های دیگر" وجود دارد.

جمیل در پاسخ به سئوال شبکه تلویزیونی ال بی سی لبنان درباره احتمال تعیین وزیران جدید برای دولت سنیوره گفت : اولویت باید انتخاب رئیس‌جمهور در سریعترین زمان ممکن باشد و هرکس که در برابر آن سنگ اندازی کند؛ در برابر تاریخ مسئول است.

وی افزود: اما اگر انتخاب رئیس‌جمهوری انجام نشود در آن صورت مجبور خواهیم تا به راه حل های دیگر وارد شویم که از آن جمله توسعه دایره دولت است.

جمیل بدون اشاره به جزئیات بیشتری گفت: می‌توان همچنین راه حل‌های دیگری را بررسی کرد که آن را در زمان مناسب مورد بحث و گفتگو قرار خواهیم داد.

سمیر جعجع رئیس هیئت اجرایی حزب نیروهای لبنانی و از دیگر سران 14 مارس که هم اکنون درحال دیدار از آمریکا است به روزنامه النهار لبنان در شهر نیویورک گفت : گروه 14 مارس دو راه پیش رو دارد نخست انتخاب رئیس‌جمهور براساس نصف به علاوه یک آرای نمایندگان مجلس یا ترمیم دولت فواد سنیوره، اما مخالفان دولت آن را نمی پذیرند.

وی افزود: اگر نیروهای 14 مارس مجبور به انتخاب رئیس جمهوری براساس نصف به علاوه یک آرا شود طبیعتا یکی از دو نامزد اصلی خود یعنی پطرس حرب یا نسیب لحود را برخواهند گزید.

بر پایه این گزارش، نیروهای 14 مارس تاکید می کردند که انتخاب رئیس‌جمهوری با اکثریت نصف به علاوه یک آرای اعضای مجلس حق قانونی آنها است، اما آنها به خاطر اعتراضات محلی و حتی منطقه‌ای این گزینه را کنار گذاشتند و اعلام کردند که ژنرال میشل سلیمان فرمانده ارتش را به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری توافقی تایید می کنند.

گروههای مخالف شامل حزب الله، جنبش امل، جریان مسیحی ملی آزاد و دیگر گروههای همپیمان آنها با این نامزدی موافقت کرده، اما این شرط را مطرح کردند که حل بحران باید در چارچوب یک سبد کامل یعنی انتخاب سلیمان به عنوان رئیس‌جمهوری، تشکیل دولت اتحاد ملی و توافق درباره قانون جدید انتخابات انجام شود.

با وجود مطرح شدن طرح کاری اتحادیه عرب برای حل بحران سیاسی لبنان، کرسی ریاست جمهوری این کشور همچنان از 24 نوامبر گذشته خالی است و پرونده لبنان یکی از محورهای اصلی اجلاس سران عرب در نهم و دهم فروردین ماه در شهر دمشق خواهد بود.

از سوی دیگر، فراکسیون وفاداری به مقاومت وابسته به حزب الله لبنان در مجلس و هم پیمانان این حزب در بیانیه‌ای اعلام کردند: تفکر برای عملی کردن تشدید موضع از طریق انتخاب یکجانبه رئیس‌جمهوری یا آنچه آن را ترمیم وضعیت دولت که کاملا از مشروعیت افتاده است، می‌نامند به منزله سوق دادن جنون آمیز کشور به لبه پرتگاه و قطع نهایی راهها در برابر هرگونه سازش یا طرحی برای حل بحران سیاسی است و گروه حاکم مسئول همه تبعات و پیامدهای این رویکرد خواهد بود.

احمد فتفت وزیر ورزش و جوانان دولت سنیوره و عضو جریان المستقبل به رهبری سعد حریری از گروه حاکم به خبرگزاری فرانسه گفت: موضوع ترمیم دولت به عنوان گزینه نخست مطرح نیست، زیرا گزینه اسیاسی همچنان انتخاب رئیس‌جمهوری جدید است.

وی ایده جایگزین کردن وزیران مستعفی شیعه دولت سنیوره را بعید دانست و گفت : در صورت ادامه یافتن وضعیت، دو ایده برای ترمیم دولت وجود دارد که ایده نخست به تعیین وزیری به جای پیر جمیل (فرزند رئیس جمهوری اسبق که در یک عملیات تروریستی کشته شد) محدود می شود و ایده دوم مبتنی بر افزودن شش وزیر از همه طوایف به دولت کنونی است که متشکل از 30 وزیر است و بر این اساس، شش وزیر مستعفی همچنان مستعفی باقی خواهند ماند.

فتفت این مطلب را در اشاره به پنج وزیر مستعفی حزب الله و جنبش امل و یعقوب الصراف از وزیران نزدیک به امیل لحود رئیس‌جمهوری پیشین لبنان بیان داشت.

وی تاکید کرد: هرگونه تصمیمی پیش از رایزنی با مراجع سیاسی و دینی ذیربط در این مسئله اتخاذ نخواهد شد.

اما مروان حماده از وزیران وابسته به تشکل حزب سوسیالیست ترقیخواه دروزی لبنان به ریاست ولید جنبلاط در پاسخ به سئوال خبرگزاری فرانسه درباره احتمال توسعه دایره دولت سنیوره گفت : این مسئله یکی از گزینه‌ها است، اما گروه حاکم هنوز آن را تایید نکرده است، زیرا همچنان در مرحله رایزنی  با همه مرجعیتهای سیاسی و دینی ذیربط قرار دارد.

نایله معوض وزیر امور اجتماعی دولت لبنان و از نیروهای 14 مارس نیز به خبرگزاری فرانسه گفت : دولت سنیوره هنوز هیچ تصمیمی درباره جایگزین کردن وزیران مستعفی یا توسعه دولت کنونی اتخاذ نکرده است.

وی افزود: ما همه تلاش خود را به کار می گیریم تا رئیس‌جمهوری از طریق طرح کاری اتحادیه عرب انتخاب شود و نمی توانیم تدابیری را در تضاد با این طرح که هم پیمانان عرب ما ارایه کرده اند، اتخاذ کنیم.

معوض درباره توسعه دولت یا جایگزینی وزیران مستعفی گفت : بعد از اجلاس سران عرب نتایج را خواهیم دید و در آن زمان تصمیمی صورت خواهد گرفت.

 انتخاب رئیس جمهوری در لبنان تاکنون 16 بار به تعویق افتاده است و به پنجم فروردین موکول شده است.

کد خبر 46947

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز