یک شمن اهل سیبری که مدعی است می‌خواهد روسیه را از شر ولادیمیر پوتین رها کند، روز سه‌شنبه در آستانه آغاز سفرش در بزرگراهی در سیبری بازداشت شد.

الكساندر گابيشف شمن روس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ای‌اف‌پی، الکساندر گابیشف روز یکشنبه همراه دو نفر و چهار سگ از زادگاه خود یاکوتیا در شمال روسیه راه افتاده بود و می‌خواست سفری را ادامه دهد که در ماه سپتامبر نیمه‌کاره مانده بود. یک گروه مدافع حقوق بشر در روسیه که سفر شمن روس را پیگیری می‌کرد، خبر بازداشت گابیشف را در بزرگراهی در سیبری روز سه‌شنبه منتشر کرد.

بر اساس آنچه در ویدئوی دستگیری این شمن آمده، چند خودروی پلیس با چراغ‌های روشن و تعداد زیادی مامور در خیابانی پر از برف گابیشف و همراهانش را محاصره و او را بازداشت کردند. اتهام این شهروند اهل سیبری دعوت از مردم برای دست زدن به اقدام‌های افراطی است؛ اتهامی که اگر در دادگاه ثابت شود، می‌تواند تا سه سال زندان برای گابیشف در پی داشته باشد.

این شمن عجیب و غریب نخستین سفر خود را با هدف سرنگون کردن پوتین در ماه مارس امسال آغاز کرد و قرار بود تا سال ۲۰۲۱ به مسکو برسد اما در ماه سپتامبر و در شرایطی که تنها یک‌سوم مسیر را پشت سر گذاشته بود، در سواحل دریاچه بایکال دستگیر شد. به این ترتیب، سفر و ماموریت او نیمه‌کاره ماند. فاصله میان یاکوتسک و مسکو بیش از هشت هزار کیلومتر است.

پس از آنکه پلیس حدود سه ماه پیش گابیشف را بازداشت کرد، پزشکان و روانشناسان در معاینه‌های خود دریافتند از نظر ذهنی بیمار است. او خیلی راحت علیه پوتین اظهار نظر می‌کند و در سفر اول هم برخی شهروندان روس شمن اهل سیبری را در بخش‌هایی از مسیر همراهی کرده بودند.

کد خبر 469365

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha