چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۷
۰ نفر

مهم‌ترین خبر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفر روز گذشته به استان سمنان کاهش پیک حاد آنفلوآنزا در کشور بود.

انفلوآنزا

همشهری آنلاین - مریم سرخوش: اتفاقی که، به گفته سعید نمکی، با ارائه آموزش‌های لازم و همراهی‌ مردم، بحران بیماری را با شیب کاهشی مواجه کرده و پراکندگی آن را در کشور کاهش داده است. خبر دیگر این که آمار اعلام‌شده از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های کشور هم حاکی از کاهش مراجعات و آمار بستری بیماران مبتلا به آنفلوآنزاست.

بیش از یک ماه از آغاز موج آنفلوآنزا در کشور می‌گذرد. بیماری‌ای که علائم مشابه سرماخوردگی دارد و همین مسئله تشخیص آن را برای مبتلایان در روند درمان و مراجعه زودهنگام به مراکز درمانی با تاخیر مواجه می‌کند و از عوامل مهم افزایش مرگ‌ومیر عنوان می‌شود. از ابتدای مهر تاکنون ۸ هزار و ۳۳۳ نفر به این بیماری مبتلا شده‌ و در همین هفته گذشته هم با ثبت ۲۵ مورد مرگ ناشی از ابتلا، آمار مرگ‌ومیر به ۸۱ نفر رسید. هر چند که با توجه به مدت زمان بررسی آزمایش‌های مرگ ناشی از آنفلوآنزا، احتمال افزایش این آمار با وجود تاکید وزیر بهداشت مبنی بر کنترل بیماری همچنان وجود دارد.  

  • کنترل و کاهش بیماری در استان‌ها 

قزوین، آذربایجان شرقی و غربی، گلستان، سمنان، اصفهان، کرمانشاه، کرمان و تهران استان‌هایی بودند که بیشترین درگیری را با آنفلوآنزا داشتند و بیشترین مرگ‌ومیر در تهران، مازندران، کرمان و آذربایجان شرقی و خراسان رضوی ثبت شد. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان درباره آخرین وضعیت شیوع بیماری آنفلوآنزا در این استان می‌گوید: تاکنون فوت ۹ نفر در استان تایید شده که ۹۰ درصد فوتی‌ها دارای بیماری‌های زمینه‌ای بوده‌اند.

سراج‌الدین عارف‌نیا، از کاهش پیک بستری در بیمارستان‌های استان نسبت به هفته گذشته هم خبر می‌دهد و می‌گوید: طی روزهای اخیر نزدیک به ۶۰ نفر روزانه در مراکز درمانی بستری می‌شدند، اما این آمار اکنون به ۳۵ نفر رسیده‌ است.  در خراسان شمالی هم هر چند بیماری آنفلوآنزا ۸ نفر را کشت، اما سید احمد هاشمی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان از روند کاهشی آن خبر می‌دهد و بیان می‌کند: از هفته گذشته تاکنون، تعداد افراد بستری‌شده ناشی از مشکلات تنفسی و ابتلا به آنفلوانزا در بیمارستان‌ها کاهش ‌یافته است.

همچنین پرویز قزلباش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان بدون اشاره به آمار مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری در استان با اشاره به این که در منطقه سبز کمرنگ به لحاظ تقسیم‌بندی شیوع آنفلوآنزا هستیم، اظهار می‌کند: تعداد فوتی‌های ما نسبت به استان‌های دیگر کم است و نگرانی خاصی در مورد این بیماری در استان نداریم.  

  • راهکاری برای کنترل موج دوم آنفلوآنزا 

دوره پیک ویروس بیماری آنفلوآنزا اغلب در فصول سرد و از اواخر آبان تا اوایل فروردین وجود دارد اما امسال به دلیل آغاز زودهنگام سرما، این بیماری از اوایل مهر شیوع پیدا کرد. همچنین بر اساس اعلام کمیته کشوری آنفلوآنزا، این بیماری ۳ موج دارد که طی ۲ ماه اخیر با موج اول آن روبه‌رو شدیم.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران در این باره، با اشاره به آمار منتشرشده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر ابتلای ۸۳۳۳ نفر به بیماری آنفلوآنزا، بیان می‌کند: جمعیت این آمار با توجه به این‌که تعدادی از بیماران به پزشک مراجعه نکرده‌اند یا اگر مراجعه‌ای داشته‌اند، ثبت نشده‌ است، قطعی نیست و نمی‌توان به درستی اعلام کرد.  

ایرج خسرونیا با تاکید بر این‌که مردم باید همچنان احتیاط‌های لازم را در رعایت نکات بهداشتی برای مقابله با افزایش شیوع آنفلوآنزا در نظر داشته باشند، عنوان می‌کند: همه‌گیری آنفلوآنزا در کشور رو به کاهش است و برای فروکش کامل موج آنفلوآنزا در این شرایط بهترین کار این است که مردم توصیه‌های بهداشت فردی به ویژه شست‌وشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون را رعایت کنند. استفاده نکردن از حوله مشترک، دست دادن و روبوسی هم می‌تواند احتمال ابتلا را افزایش دهد. با توجه به این‌که موج دوم این بیماری در فصل زمستان هم پیش‌بینی می‌شود، تداوم رعایت توصیه‌ها ضرورت دارد.

خسرونیا با بیان این‌که اگر مسائل بهداشتی بیشتر در جامعه رعایت شوند، احتمال نرسیدن موج دوم وجود دارد، اما در صورت وقوع، موج دوم با شدت بیشتر رخ می‌دهد، اظهار می‌کند: احتمال ابتلای افرادی که طی این مدت دوره درمان آنفلوآنزا را پشت سرگذاشته‌اند بسیار کم است، مگر این که ویروس جدیدی وارد شود که در این شرایط هم رعایت نکات بهداشتی می‌تواند احتمال ابتلا را کاهش دهد.  

  • تداوم تعطیلی برخی مدارس برای پیشگیری از آنفلوآنزا  

هر چند که آلودگی هوا در برخی شهرهای کشورمان در چند هفته گذشته علت اصلی تعطیلی مدارس بود، اما در برخی استان‌ها هم شیوع آنفلوآنزا منجر به تعطیلی مراکز آموزشی شد. برخی مدارس در استان‌های آذربایجان غربی، گلستان، قزوین، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و رضوی، اردبیل، کردستان و... در هفته جاری تعطیل شدند و قرار است این تعطیلی‌ها برای پیشگیری از بیماری در تعداد محدودی از شهرها تا اوایل هفته آینده هم ادامه داشته باشد.

در این باره حسین عباسیان، رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان، می‌گوید: اقدامات لازم در مدارس به ‌منظور پیشگیری از ابتلای دانش‌آموزان به این ویروس انجام شده است. همچنین اطلاع‌رسانی به دانش‌آموزان در مراسم صبحگاهی و آموزش از طریق مدیران و معلمان، نصب پوستر و پخش کلیپ هم از جمله اقدامات انجام‌شده برای کنترل شیوع بیماری در مدارس به شمار می‌رود.

کد خبر 469329

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان شرقی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha