سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰
۰ نفر

۱۵ سال از برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه بشار می‌گذرد ولی انگار اراده‌ای برای انتقال این کارخانه‌ها به ناحیه صنعتی دلی‌بجک وجود ندارد.

بشار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، " ۱۵ سال پیش ۱۶ کارخانه شن و ماسه در بستر رودخانه خروشان و وحشی بشار که در قلب شهر یاسوج پایتخت طبیعت ایران می‌گذرد، راه اندازی شد و به دلیل عدم نظارت و دور اندیشی مسئولان وقت میلون‌ها تن شن و ماسه از بستر رودخانه بدون پرداخت ریالی مالیاتی برداشت کردند.

بی‌رحمانه به جان بشار افتادند، تن رنجور و نحیف این رودخانه زیبا روز به روز لاغرتر می‌شد تا جایی که در برخی مواقع با آبزیان خوش خط و خال نیز به دلیل ورود پساپ کارخانه‌ها شن و ماسه سر ناسازگاری داشت و پایه‌های پل بشار سست و لرزان کردند و به تعبیر برخی مسئولان در سال ۹۳ که ارز قیمتی تقریبا ۳ هزار تومانی داشت، ۴۰ میلیارد ریال به پل بشار خسارت وارد شد.

این خود جای سوال بوده که مسئولان وقت چگونه مجوز بهره برداری صادرکرده‌اند در حالی این کارخانه‌ها نسبت به پرداخت مالیات بی تفاوت بودند و به راحتی ادامه فعالیت داشتند تا این‌که حسین صابری، آخرین استاندار دولت احمدی نژاد در یک سال آخر دولت دهم به این استان آمد و پای خود را در یک کفش کرد و برای ساماندهی رودخانه بشار لحظه‌ای کوتاه نیامد.

صابری تصمیم خود را گرفته بود تا بعد از سال‌ها برداشت بی رویه شن و ماسه از بستر رودخانه بشار بدون پرداخت ریالی مالیات کار را یکسره کند و بشار را نجات دهد، او خواستار راه‌اندازی شن و ماسه‌های کوهی به جای رودخانه‌ای شد و تا حدودی کار را پیش برد تا اینکه دولت تمام شد و صابری نیز رفت.

برخی کارخانه‌داران شن و ماسه، بستر و حریم رودخانه بشار را ترک کردند و در نزدیکی کوه‌های تقریبا کوچکی اقدام به استقرار کارخانه خود کردند ولی عده‌ای هنوز بر تن بشار شلاق بی تدبیری می‌زنند و روزانه از بستر و حریم رودخانه برداشت شن و ماسه دارند که در واقع باید تعبیر یک بام و دوهوا را برای این موضوع بکار برد، زیرا باید مسئولان پاسخگو باشند که چگونه هنوز عده‌ای از بستر بشار برداشت دارند.

یکی از کارخانه‌داران شن و ماسه کوهی مستقر در ناحیه صنعتی دلی بجک می‌گوید: قرارما این نبود که عده‌ای هنوز در بستر رودخانه بشار فعالیت کنند زیرا این موضوع فضای رقابت را از ما گرفته است و در واقع مسافت رمق را از کارخانه داران شن و ماسه کوهی در دلی بجک گرفته و مشتری دلیلی نمی‌بیند ۳۵ کیلومتر هزینه حمل بار را متحمل شود در حالی کمتر از ۱۰ کیلومتر در کنار رود بشار می‌تواند شن و ماسه رودخانه‌ای خریداری کند.

رمضانی افزود: سال ۹۱ به استناد مصوبات و دستورالمعل‌ها برخی شن و ماسه‌های واقع در حریم رودخانه بشار را جمع آوری و در ناحیه صنعتی دلی بجک واقع در ۳۵ کیلومتر یاسوج، استان کهگیلویه و بویراحمد مستقر کردند ولی بعد از این سال‌ها هنوز عده‌ای خاص در کنار رود بشار فعالیت دارند.

وی با تاکید بر این‌که مسئولان و متولیان امر باید پاسخگوی این تبعیض بین افراد باشند، خاطرنشان کرد: برخی مدیران با کارخانه‌دارن شن و ماسه در بستر رودخانه بشار بعد از سال‌ها هنوز با آنان همکاری می‌کنند.

رمضانی ابراز کرد:انتظار ما از مسئولان این بوده که مصوبات را به صورت قانونی اجرایی کنند و یا واحدهای انتقال داده در دلی بجک را مجدد به سمت رودخانه بشار هدایت کنند و یا آنهایی که هنوز در بستر رودخانه فعالیت دارند به ناحیه صنعتی دلی بجک انتقال دهند تا یک فضای رقابتی عادلانه ایجاد شود.

با وجود تماس‌های انجام شده با سالار حسین‌پور سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت و همچنین عزیز فیلی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد به دلیل عدم پاسخگویی موفق به انجام مصاحبه نشدیم."

کد خبر 469247

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha