مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱
۰ نفر

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان این‌که فروچاله جدیدی در همدان ایجاد نشده است، گفت: چاه‌های پیزومتری اطراف نیروگاه مفتح همدان نشان داده سطح آب منطقه یک متر بالا آمده است.  

فرونشست همدان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، منصور ستوده با تأکید بر بهبود وضعیت آبخوان در منطقه نیروگاه، اظهار کرد: از زمانی‌که بحث انتقال پساب به نیروگاه شهید مفتح همدان اجرایی شده اکثر چاه‌های این نیروگاه پلمب شده و فقط برای شرب استفاده می‌شود.  

وی افزود: در حال حاضر نه تنها هیچ فروچاله‌ای در این منطقه ایجاد نشده بلکه پیزومتری که در اطراف نیروگاه وجود دارد، نشان داده که سطح آب یک متر بالا آمده است.  

ستوده با اشاره به وجود ۲۶ فروچاله در استان همدان یادآور شد: بیشتر مشاوران و پایان‌نامه‌های دانشجویی بر روی فروچاله‌ها کار کرده‌اند و دلایل ایجاد فروچاله‌ها شناسایی شده است بنابراین با توجه به مطالعات صورت گرفته فروچاله‌ها دلایل زیادی دارند و همه را به برداشت آب‌های زیرزمینی نمی‌توان ارتباط داد.  

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان وجود گسل در منطقه را یکی دیگر از دلایل ایجاد فروچاله عنوان کرد و ادامه داد: شکستگی ناشی از حرکت گسل‌های موجود در منطقه باعث خروج آب از آبخوان و خالی شدن فضا می‌شود که در نهایت ممکن است فروچاله ایجاد شود.  

وی با تأکید بر این‌که اثر گسل‌ها بر فروچاله نیازمند مطالعات دقیق‌تری است، درباره تأثیر فرسایش خاک بر ایجاد فروچاله‌ها گفت: فروچاله در مناطقی که سنگ‌های آهکی وجود دارد، ایجاد می‌شود و بر روی هر نوع خاکی ایجاد نمی‌شود.  

ستوده با بیان این‌که روستاهای اطراف فروچاله‌های موجود شامل «همه‌کسی» و «کردآباد» از روستاهای در معرض خطر فروچاله هستند، درباره تخلیه این روستاها گفت: تخلیه روستاهای در معرض تهدید بر عهده مدیریت بحران است به‌طوریکه اگر مطالعاتی انجام شده باشد که خطر را تأیید کند، مدیریت بحران می‌تواند ورود کند.  

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به وجود کمیته تحقیقات در شرکت آب منطقه‌ای استان همدان تصریح کرد: ارتباط شرکت با دانشگاه در این کمیته وجود دارد به‌طوریکه کمیته تحقیقات در شرکت آب منطقه‌ای طرح‌های تحقیقاتی دانشگاه را بررسی می‌کند.  

کد خبر 469192

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha